שימוש בסטטין במהלך אישפוז בשל שבץ מוחי קשור לשיפור בהישרדות (Stroke)

מימצאים של אנליזה חדשה מחזקים את הגישה התומכת באי הפסקת טיפול בסטטינים במטופלים שעברו שבץ מוחי. כידוע, סוגייה זו נמצאת במחלוקת והשאלה אם יש מקום להתחיל/להמשיך טיפול בסטטינים במהלך שבץ איסכמי חד מעסיקה קלינאים וחוקרים. ההנחיות ממליצות על סטטינים למניעה שניונית אך אינן מגדירות מתי טיפול זה צריך להתחיל, והאם יש מקום להתחלת הטיפול עוד באישפוז בשל השבץ האקוטי.

המחקר הנוכחי בא לענות על הקשר בין שימוש בסטטינים לפני ובמהלך האישפוז בשל שבץ לבין הישרדות ארוכת טווח.

החוקרים בחנו תיקים רפואיים של כל המטופלים (כ-12,700)  שאושפזו בשל שבץ ב-17 בתי חולים בקליפורניה המנוהלים ע”י אירגון ה-KAISER בין 2000 ל-2007.

להלן המימצאים המרכזיים:


  • שימוש בסטטינים לפני האישפוז בשל השבץ היה קשור לשיפור בהישרדות עם יחס סיכון לתמותה של 0.85 שהיה מובהק סטטיסטי . שימוש לפני ובמהלך האישפוז היה קשור ליחס סיכון של 0.59 .

  • מטופלים שלקחו סטטין לפני השבץ ואשר הפסיקו הטיפול במהלך האישפוז היו בסיכון של פי 2.5 לתמותה באופן מובהק סטטיסטי.

  • התועלת הייתה גדולה יותר במטופלים שהשתמשו במינונים גבוהים יותר מ-60 מ”ג ליום . בקרב אלה יחס הסיכון לתמותה היה 0.43 בהשוואה לאלו שהשתמשו במינונים נמוכים יותר שאצלם יחס הסיכון לתמותה היה 0.6. גם שימוש מוקדם יותר במהלך האישפוז היה קשור להישרדות גבוהה יותר.

  • ניתוח לפי תתי קבוצות הראה שהקשר בין שימוש בסטטין להישרדות לא יכול היה להיות מוסבר מגורמי סיכון אחרים

מסקנת החוקרים היא ששימוש מוקדם בסטטין במהלך האישפוז בשל אירוע שבץ קשור באופן חזק עם שיפור בהישרדות החולים, בעוד שהפסקת טיפול בסטטין במהלך האישפוז, אפילו למשך תקופה קצרה קשורה להרעה בסיכויי ההישרדות.

Stroke published online 20 Oct 2011

הערת המערכת: מעניין ששימוש בסטטין, בעיקר באטורבסטטין במינון גבוה , במהלך אירוע קורונרי חריף לפני ביצוע PCI גם נמצא במספר מחקרים כמשפר תוצאות קליניות.  ראו למשל המחקר שלהלן :

טיפול מוקדם באטורבסטטין לפני PCI מוריד את הסיכון ל- MACE (מתוך הכנס השנתי ה-58 של American College of Cardiology)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה