סיבוכים ריאתיים עשויים להופיע בעקבות ניתוחי טבעת (Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים כי על רופאים המטפלים בחולים לאחר ניתוח טבעת (Laparoscopic Adjustable Gastric Band) להיות מודעים לסיבוכים מאוחרים העשויים להופיע בעקבות הניתוח.

לדברי החוקרים, לאור העלייה בשכיחות החולים העוברים פרוצדורות התערבותיות להפחתה במשקל, חשוב להכיר את הסיבוכים בטווח הזמן הקצר והארוך.

במאמרם מתארים הכותבים מקרה של אישה בת 49 שנים, שפנתה במאי 2010 עם היסטוריה של הזעות לילה ושיעול יצרני במשך כארבעה חודשים. מדד מסת הגוף שלה עמד על 32.6 ק”ג למטר בריבוע, לאחר שירד מ-45.4 ק”ג למטר בריבוע בעקבות ניתוח טבעת שעברה בספטמבר 2008.

למרות היסטוריה של אסתמה, החולים לא הגיבה לטיפול בהתקף אסתמה. בדיקות דם הדגימו עליה במדדי דלקת (CRP סביב 81 מ”ג לליטר, שקיעת דם של 96 מ”מ לשעה) וצילום חזה הדגים קביטציה בריאה שמאלית עליונה. עלה חשד לשחפת, בנוכחות הזעות לילה והתמונה ההדמייתית. החולה הופנתה למכון ריאות ומשם לבדיקת CT של החזה, שאישרה נוכחות נגע אפיקאלי בגודל 3.2 x 2.8 סנטימטרים, עם קביטציה לא-סדירה והרחבה של הוושט. בדיקות לשחפת ומחלות אוטואימיוניות היו שליליות, וטיפול ב-Metronidazole ו-Doxycycline למשך שישה שבועות הביא להקלה מתונה וזמנית בלבד.

בשלב זה על חשד לאבחנה של אספירציות חוזרות וקביטציה משנית להגבלה חמורה בעקבות ניתוח הטבעת. התסמינים הקליניים וההדמייתיים חלפו לאחר ריקון טבעת הקיבה, עובדה שאישרה את האבחנה. בעת בדיקת המעקב האחרונה שלה במאי 2011, נופחה מחדש טבעת הקיבה, מדד מסת הגוף עלה ל-34.8 ק”ג למטר בריבוע ולא נרשמה הישנות באספירציות.

הכותבים מסבירים כי ניתוחי טבעת מלווים בשיעור גבוה של סיבוכים מאוחרים. התרחבות של הפאוץ’, החלקה של הטבעת וארוזיות הם הסיבוכים הנפוצים, אך במקרים נדירים, תתכן דלקת ריאות על-רקע אספירציה, משנית להגבלה חמורה והרחבה של הוושט או ריפלוקס. התסמינים עשויים לחקות אסתמה, ומומלץ להשלים צילום חזה או בדיקת CT של החזה בחולים אלו. ריקון של הטבעת מביא להקלה מהירה בחסימה.

Lancet. Published online December 22, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה