השיפור ב-BMD תחת טיפול ב-zoledronic acid (אקלסטה) מסביר באופן מובהק את הירידה בסיכון לשברים הודות להיענות הגבוהה לטיפול (J Bone Miner Res)

ע”פ אנליזה ממחקר ה-HORIZON הקשר בין השיפור בצפיפות העצם (BMD ) תחת טיפול ב-zoledronic acid (אקלסטה) לבין הירידה בסיכון לשברים הוא משמעותי, כנראה הודות להיענות הגבוהה שיש לטיפול חד שנתי זה.

החוקרים מסבירים כי מדידת צפיפות העצם (BMD) נחשב למדד חלש לחיזוי השפעת הטיפול על הסיכון לשברים. במחקר זה החוקרים מדווחים על גישה של השוואת נתונים מידי שנה לצורך הערכת האפקט הטיפול המוסבר ע”י השינוי ב-BMD לבין הסיכון לשברים.

החוקרים עקבו אחר 7,736 נשים פוסטמנופאוזליות (בגילים 65-89) שהשתתפו במחקר ה-HORIZON ואשר חולקו באופן אקראי לטיפול באקלסטה או פלצבו. שיעור השפעת הטיפול ע”י שינוי ב-BMD של הירך הוערך ע”י שימוש בגישה אלטרנטיבית של שנה אחר  שנה ושל הגישה המקובלת של מדידת השינוי למשך 3 שנים.

בנוסף נחקרה גם תת קבוצה של 1,132 נשים שלהם שנעשתה להם בדיקת PINP (ר”ת של procollagen type 1 amino-terminal propeptide ) בתחילת המחקר ולאחר 12 חודשים לצורך הערכת שיעור השפעת הטיפול המוסבר ע”י השינוי ב-PINP.

בלי קשר לשיטת המדידה,  השינוי בסך ה-BMD בירך הסביר שיעור ניכר מהאפקט של אקלסטה בהפחתת הסיכון לשבר ורטברלי חדש : שיעור של 40% בטווח בר סמך שבין 30% ל-54% למשך 3 שנות האנליזה.

השפעת הטיפול לשברים לא ורטברלים לא הייתה מובהקת סטטיסטית לאנליזה שנעשתה מידי שנה אך הייתה מובהקת בבחינת השינוי לאורך 3 שנים כאשר השינוי ב-BMD הסביר 61% (ובטווח בר סמך שבין 24% ל-156%) מהאפקט של אקלסטה בהפחתת שבר לא ורטברלי חדש.

השינוי ב-PINP הסביר 58% (בטווח שבין 15% ל-222%) מהאפקט של אקלסטה בהפחתת שבר ורטברלי חדש.

מסקנת החוקרים היא שהשפעת הטיפול על השינוי ב-BMD מסבירה שיעור גבוה יותר מזה שנצפה במחקרים קודמים של הירידה בסיכון לשברים, כשהסיבה נעוצה בכך שההיענות לטיפול באקלסטה הניתנת אחת לשנה היא גבוהה מזו הקיימת בביספוספונטים אחרים. נראה לחוקרים שלכן מחקרים קודמים העריכו בחסר את הקשר בין שינוי ב-BMD להשפעת הטיפול על הסיכון לשברים.

J Bone Miner Res. 2012 Apr 24

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה