התועלת של בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית לאבחנת CRMO (מתוך כנס מטעם ה-EULAR)

במהלך כנס מטעם ה-EULAR (European League Against Rheumatism) הוצגו תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI או Magnetic Resonance Imaging) עשויה לסייע באבחנה של CRMO (Chronic Recurrent Multifocal Osteomyelitis).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות השם שניתן למצב זה, לא מדובר בתהליך רב-מוקדי, והאמצעי הטוב ביותר להערכת החולים הוא באמצעות בדיקת MRI כל-גופית, ולא בדיקת CT.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 31 ילדים (19 בנות, 12 בנים) עם אבחנה של CRMO בתקופה שבין ינואר 2001 ועד יוני 2011. הגיל הממוצע בעת הופעת המחלה עמד על 10.3 שנים, והעיכוב הממוצע באבחנה עמד על 17.3 חודשים. לא תוארו הבדלים במאפיינים הקליניים של שתי הקבוצות.

21 חולים במדגם (67.7%) אובחנו עם שני נגעים ומעלה ובעשרה חולים (32.3%) זוהה נגע אחד בלבד; 22 חולים עברו ביופסיה של העצם. למרות שממצאים היסטולוגיים אינם ספציפיים, ביופסיה של העצם נדרשת לעיתים קרובות לשלילת גידול או זיהום של העצם; הדבר חשוב במיוחד במקרים חד-מוקדיים.

למרות ש-94% מהמשתתפים במחקר עברו בסופו של דבר בדיקת MRI אבחנתית (28% מהמקרים היו בדיקות כל-גופיות), מרביתם עברו תחילה פרוצדורה אבחנתית אחרת (ב-87.1% בוצעו צילומי רנטגן, 67.7% עברו מיפוי ו-32% עברו בדיקת CT).

בדיקות MRI ו-CT היו רגישות יותר לזיהוי נגעים בהשוואה לצילומי רנטגן ומיפויים. בדיקת CT זיהתה יותר נגעים סקלרוטיים, ליטיים והיפראוסטוטיים, בעוד שבדיקת MRI זיהתה יותר בצקות. דלקת שאינה במערכת השלד תועדה ב-64.5% מהחולים (81% מהחולים עם תהליך רב-מוקדי ו-30% מאלו עם תהליך חד-מוקדי).

כל החולים טופלו בתכשירי NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) ו-54.8% טופלו בפרדניזון; שניהם כלולים בקו טיפול ראשון. בנוסף, חולים עם מחלה חמורה או עמידה לטיפול טופלו במתוטרקסט (29.1%), Pamidronate (9.7%) או Remicade (3.2%).

החוקרים ממליצים לשקול השלמת בדיקת MRI כל-גופית בשלב מוקדם במהלך המחלה, מאחר שמדובר בהערכה לא-פולשנית, ללא סכנת קרינה והינה רגישה מאוד לזיהוי נגעים תת-קליניים בשלב מוקדם.

מתוך כנס מטעם ה-EULAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה