התחלת טיפול באלופורינול במינון גבוה מעלה את הסיכון לתגובת רגישות-יתר (Arthritis Rheum)

תגובת רגישות-יתר לאלופורינול (AHS או Allopurinol Hypersensitivity Syndrome) הינה תופעת לוואי נדירה, אך מסכנת-חיים, בולים המתחילים בטיפול באלופורינול כנגד גאוט ומתוצאות מחקר חדש עולה כי ניתן למנוע כמעט כליל את התופעה עם התאמת המינון לתפקוד הכלייתי והגדלה הדרגתית של המינון לרמות התרפויטיות בהתאם לסבילות.

החוקרים מסבירים כי AHS מתאפיין בפריחה נרחבת וקשה, דוגמת Stevens-Johnson Syndrome או Toxic Epidermal Necrolysis, כמו גם אאזונופיליה, חום, לויקוציטוזיס, דלקת כבד וכשל כלייתי, עם שיעורי תמותה המגיעים ל-27%, והטיפול אפשרי עם אבחנה מוקדמת, הפסקה מיידית של הטיפול באלופורינול וטיפול תומך.

החוקרים ערכו את המחקר בעקבות דיווחים אודות חולים שטופלו באלופורינול במינון מלא (300 מ”ג ליום ומעלה), עם הפרעה בתפקוד הכלייתי, שהיו בסיכון ל-AHS וכי בחולים אלו הפרשה ירודה של Oxypurinol, המטבוליט הפעיל של אלופורינול. ההנחיות הנוכחיות אודות מינוני הטיפול אינן מתייחסות לסוגיות מינון התחלתי מול מינון אחזקה, ומטרת המחקר הייתה לקבוע את הקשר בין המינון ההתחלתי והמינון של אלופורינול בזמן התגובה להופעת AHS בחולי גאוט.

החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת רטרוספקטיבי של חולים עם גאוט שפיתחו AHS בין ינואר 1998 ועד ספטמבר 2010. הם התאימו לכל אחד מ-54 החולים עם AHS שלושה ביקורות עם גאוט שנטלו אלופורינול ולא פיתחו AHS. הביקורות הותאמו לפי מין, טיפול במשתנים בעת התחלת טיפול באלופורינול, גיל ו-eGFR. המקרים זוהו מחמישה אזורים מרכזיים בניו-זילנד.

מהסקירה עולה כי הסיכון ל-AHS עלה עם עליה במינון ההתחלתי המתוקן של אלופורינול לערכי eGFR. בחולים בחמישון העליון של המינון ההתחלתי לפי ערכי eGFR נרשם סיכוי גבוה פי 23 להתפתחות ASH, והמינון ההתחלתי עמד על 1.5 מ”ג ליחידת eGFR ומעלה ב-91% מהחולים עם AHS, אך רק ב-36% מהחולים עם גאוט שלא פיתחו AHS.

כמעט כל המקרים של AHS (90%) אירעו במהלך 180 הימים הראשונים לטיפול באלופורינול, עם חציון של 30 ימים מהתחלת הטיפול.

החוקרים מאמינים כי יש להעלות את המינון באופן חודשי. השערה זו מבוססת על העובדה כי חולים רבים עם AHS פיתחו את ההפרעה במהלך החודש הראשון, אין מקום למהר ולהעלות את המינון, והעליה האיטית עשויה למנוע התלקחויות של גאוט עם התחלת הטיפול.

לסיכום, מהממצאים עולה כי מינון התחלתי של אלופורינול של 1.5 מ”ג ליחידת eGFR מלווה בסיכון מופחת לתגובת רגישות יתר לאלופורינול. בחולים הסובלים היטב את הטיפול התרופתי, ניתן להעלות בהדרגה את המינון להשגת ערכי המטרה של חומצה אורית בדם.

Arthritis Rheum. 2012;64:2529-2536

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה