חשיפה כרונית למתחים והפרוגנוזה של חולים לאחר התקפי לב (J Am Coll Cardiol)

בחולים לאחר התקף לב המנהלים אורח חיים עמוס מתחים, התוצאות בטווח הארוך פחות טובות, בהשוואה לחולים שאינם חשופים באופן כרוני למתחים אלו, כל עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים מצאו כי בחולים שאושפזו בשל התקף לב, באלו שדיווחו על תחושות מתח ולחץ לאחרונה נרשמה עליה של 42% בסיכויים לתמותה במהלך השנתיים הבאות. הם אינם יודעים עם המתחים הם האחראיים לעליה בסיכון זה, אך ממליצים לחולים להקפיד על צעדים פשוטים העשויים להקל על המתח, דוגמת הליכה קבועה.

מדגם המחקר כלל 4,200 מבוגרים שאושפזו לאחר התקף לב. לפני השחרור, הם ענו על מספר שאלות שנגעו להיקף המתחים בחייהם, כולל חיי הנישואין והעבודה, במהלך החודש האחרון.

בסה”כ, חולים שדיווחו על רמת מתחים גבוהה יותר, היו בסיכון מוגבר לתמותה במהלך השנתיים הבאות. מבין מעלה מ-1,600 חולים עם רמת מתח בינונית-עד-גבוהה, 13% הלכו לעולמם, זאת בהשוואה ל-9% בלבד מאלו עם רמת מתחים נמוכה יותר.

החוקרים מדגישים כי הממצאים אינם מוכיחים כי מתחים מביאים להחמרת הפרוגנוזה של חולים לאחר התקפי לב וקשה מאוד להוכיח את הסיבתיות. ישנן סיבות רבות בגינן אנשים עשויים למצוא עצמם שרויים במתחים רבים, בין אם בשל הכנסה נמוכה או דיכאון, לדוגמא. וגורמים אלו קשורים בקשר ישיר עם מצב בריאות ירוד.

החוקרים ניסו לתקנן לערפלנים רבים ככל הניתן, אך מצאו, לדוגמא, כי גם בחולים ללא דיכאון, קיים קשר בין מתח רב ובין סיכון מוגבר לתמותה.

הממצאים מבוססים על 4,204 חולים לאחר התקף לב ב-24 בתי חולים בארצות הברית, שהשיבו על השאלות בנוגע לרמת המתחים בה היו שרויים. בקרב חולים שדיווחו על מתח רב נרשמה שכיחות גבוהה יותר של מעשנים, תסמיני דיכאון, השמנת-יתר ולחץ דם גבוה או סוכרת. אך גם כאשר החוקרים לקחו בחשבון נתונים אלו, עדיין נמצא קשר בין מתח כרוני ובין עליה של 42% בסיכון לתמותה במהלך השנתיים הבאות.

בשלב זה, אין עדויות רבות לפיהן הטיפולים בדיכאון או מתח כרוני אכן מביאים לשיפור הפרוגנוזה של חולים לאחר התקף לב, אם כי הם עשויים להציע תועלת מסוימת, דוגמת איכות חיים טובה יותר.

J Am Coll Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה