טיפול-יתר בסטטינים נפוץ במינון גבוה בחולי סוכרת (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

חלק גדול מהחולים עם סוכרת במערכת הבריאות VA (Veterans Affairs) מטופלים היטב בסטטינים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. החוקרים מדווחים כי 85% מיוצאי הצבא בגילאי 50-75 קיבלו טיפול הולם כנגד דיסליפידמיה.

עם זאת, החוקרים עוד מציינים כי 14% מחולי הסוכרת ללא מחלת לב איסכמית טופלו בסטטינים במינון גבוה, ממצא המעיד כי ייתכן וחלק מהחולים הללו מקבלים טיפול-יתר.

מניתוח הנתונים לא עלו עדויות לפיהן הטיפול בסטטינים במינון גבוה בקרב אלו ללא מחלת לב איסכמית עמד בקורלציה עם הסיכון למחלות לב וכלי דם. יתרה מזאת, הם מדגישים כי שיעור טיפול-יתר אפשרי ככל הנראה שנוי במחלוקת, מאחר שהעדויות התומכות בשימוש בסטטינים במינון גבוה הן חלוקות., גם באלו עם מחלת לב איסכמית יציבה.

לדברי החוקרים, האמצעי המקובל לטיפול בדיסליפידמיה בחולי סוכרת מתמקד בערך הסף של LDL, כאשר הסף המקובל ביותר הוא ערכי LDL נמוכים מ-100 מ”ג לד”ל. עם זאת, העדויות במרבית המחקרים שנערכו לא השתמשו ישירות בסף LDL אלא בחנו אם ניתן טיפול הולם לחולים. טיפול הולם, שנמצא היעיל ביותר במניעת אירועים קרדיווסקולאריים, מושתת על סטטינים במינון בינוני.

החוקרים פיתחו מדד קליני להערכת הטיפול בשומנים בחולי סוכרת, אך ללא מחלה קרדיווסקולארית. מדד זה נועד לעודד טיפול הולם בסטטינים במינון-בינוני בחולים עם סוכרת וכללו את הקריטריונים הבאים: השגת ערך סף של LDL מתחת ל-100 מ”ג לד”ל; טיפול בסטטינים במינון בינוני כאשר ערכי LDL עמדו על 100 מ”ג לד”ל ומעלה; או התחלה, החלפה או הגברת טיפול בסטטינים אם ערכי LDL עמדו על 100 מ”ג לד”ל ומעלה. סטטינים במינון בינוני הוגדרו כתרופות העשויות להביא לירידה של 30-40% בערכי LDL.

בין השנים 2010-2011 זוהו קרוב למיליון משתתפים בגילאי 18 ומעלה עם סוכרת. מבין אלו, כ-668,00 היו בגילאי 50-75 שנים. בחולים מבוגרים יותר, 84.6% ענו על המדד הקליני להערכת הולמות הטיפול, כאשר 67.2% טופלו ליעד של מתחת ל-100 מ”ג לד”ל, 7.5% עם ערכי LDL של מעל 100 מ”ג לד”ל טופלו בסטטינים במינון בינוני וב-5.5% הותחל, הוחלף או הוגבר הטיפול. מבין כלל המדגם, 13.7% מהחולים טופלו בסטטינים במינון-גבוה.

בנוסף, החוקרים מצאו כי טיפול בסטטינים במינון גבוה לא עמד בקורלציה עם סיכון קרדיווסקולארי גבוה יותר. לדוגמא, רופאים נטו יותר לטפל בסטטינים במינון גבוה בחולים עם סיכון קרדיווסקולארי נמוך, ממצא פרדוקסאלי שהיה חסר הגיון.

מהתוצאות עולה כי כ-14% מהחולים עם סוכרת שלא סבלו ממחלת לב נטלו טיפול בסטטינים במינון גבוה. החוקרים מציעים כי לפחות בחלק מהחולים הללו קיים סיכוי לטיפול-יתר וייתכן כי ניתן להסתפק בטיפול בסטטינים במינון בינוני.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה