חוקרים משיבא הצליחו לבודד ולאפיין תאי גזע סרטניים מגידולי כלייה ע”ש ווימס (EMBO Molecular Medicine)

חוקרים מהמרכז הרפואי “שיבא” הצליחו לבודד תאי גזע סרטניים האחראים לגדילה והתפשטות של גידולי ווילמס, השכיחים ביותר מבין גידולי הכליות בילדים. החוקרים השתמשו בתאים אלה כדי לנסות גישה טיפולית חדשה שאולי תוכל ביום מן הימים לכמה מן הגידולים האלימים ביותר.


בעבר כבר בודדו תאי גזע סרטניים מתאים בוגרים של סרטן בשד, בלבלב ובמח. תאי גזע סרטניים מכילים את כל המנגנון המכני הנחוץ לגידול כדי להווצר, להתפתח ולהתפשט. כתאים “יזמים” כאלה, הם יכולים להוות מטרה יעילה במיוחד לטיפול בסרטן. הטיפול הסטנדרטי בגידול כולל הסרה שלו בניתוח וטיפול כימותרפי, אך הגידול עלול לחזור ולהתפשט לרקמות אחרות, ובילדים כימותרפיה עלולה לגרום גם להופעה של גידולים סרטנים שניוניים לכשיתבגרו. המחקר העכשווי בתחום מנסה למצוא תרופות שיפעלו על תאי הגידול בלבד, ובמיוחד טיפול המכוון באופן ייעודי כנגד תאים “יוזמי” סרטן האחראים ליצירת הגידול והתפשטותו.


החוקרים הצליחו להסיר חלק מהגידולים מן המטופלים ולשתול אותם בעכברים כך שהופיעו גידולים אנושיים בעכברים. תאי הגזע הסרטניים זוהו בגידולים אלה והוכח כי הם אלה שאחראים להתפתחות גידולים חדשים בהשתלה בעכברים נוספים. במודל שבנו יכלו החוקרים לנסות שיטות טיפול חדשות לגידול: החוקרים זיהו ביומרקרים ומולקולות שונות על דופן התא שאפשרו להבחין בין תאי הגזע הסרטניים לבין שאר תאי הגידול. בניסויים נוספים הצליחו החוקרים להראות כי נוגדן ספציפי שכוון לביומרקר כזה, הצליח לכווץ ולחסל לחלוטין או לפחות את חלקו הגדול של הגידול בעכברים.


התוצאות הראשוניות מציעות אם כן, כי תאי הגזע הסרטניים שבודדו החוקרים יכולים לשמש ככלי שרת וכמטרה ראויה לתרופות וטיפולים חדשניים בגידול ע”ש ווימס ויתכן שגם בגידולים נוספים,  ואולי אף להוריד בהמשך את הצורך בטיפולי בכימותרפיה רעילים בילדים. הנוגדן נמצא כעת בניסוי קליני בחולי סרטן מבוגרים ובהתאם לתוצאות תבדק השפעתו גם בילדים.





0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה