קריותרפיה מפחיתה כאב וטיפול בתרופות נרקוטיות לאחר ניתוח (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Surgeons)

קריותרפיה הכוללת את האמצעים הפשוטים ביותר להקלה על כאב עשויה להביא להקלה בתסמינים לאחר ניתוח בטן מג’ורי, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי-מבוקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Surgeons.

שקיות קרח עשויות להפחית כאב לאחר-ניתוח ולצמצם טיפול בתרופות נרקוטיות. מדובר בתוספת קלה, פשוטה ומשתלמת מבחינת עלות-תועלת, לטיפול בכאב.

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי בחנו החוקרים כאב לאחר-ניתוח בחולים שעברו ניתוחי בטן עם חתך מרכזי. קבוצה של 27 חולים טופלה במורפין עם קריותרפיה ו-28 חולים, ששימשו כקבוצת ביקורת, טופלו במורפין בלבד.

בקבוצת ההתערבות, שקיות קרח הוצבו על החבישות מיד לאחר הניתוח ונותרו למשך לפחות 24 שעות, עם מילוי מחדש והסרה לפי הצורך. הערכת הכאב התבססה על מדד VAS, תוך חישוב המינון הכולל של מורפין. אחיות וחולים השלימו גם שאלונים לאחר שלושה ימים.

כל שקית קרח כוסתה בבגד למניעת מגע ישיר עם העור. החולים יכלו לשלוט בעוצמת הקירור ע”י הצבת מגבת סביב שקית הקרח. לרוב הוגבל השימוש בשקית קרח בעקבות המלצה לחולים להסיר את השקית למשך לפחות שלושים דקות בכל שעה.

בקבוצת ההתערבות השתמשו החולים בשקיות קרח במשך 2.75 ימים, בממוצע. אף אחד לא ביקש להסיר את השקית לפני השלמת 24 שעות.

מדדי כאבי ומינוני מורפין לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות. עם זאת, מדדי כאב שנבחנו בבוקר לאחר הניתוח היו נמוכים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (3.12 לעומת 4.86), וכך גם המדדים שנבחנו אחר הצהריים (2.13 לעומת 4.76). בשעות אחר הצהריים של היום השלישי לאחר הניתוח, ההבדל במדדי הכאב היה משמעותי.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצת ההתערבות השימוש בתרופות נרקוטיות היה הרבה יותר קטן ביום הראשון לאחר הניתוח (p=0.008).

משך האשפוז לא היה שונה משמעותית בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת (6.5 ימים לעומת 5.7 ימים). כמו כן, לא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעור הסיבוכים הריאתיים (6 לעומת 4), וכך גם הבדלים בשיעור סיבוכי פצע (3 לעומת 1).

עם זאת, תוארו גם חסרונות, כולל העובדה שחלק מהשקיות דלפו, אך לא היה קשה לנקות זאת. כמו כן, מסיבות ברורות, החולים סבלו מקור, אך הבעיה נפתרה עם שקיות חימום. לא תועדו מקרים של היפותרמיה.

מבין 21 החולים בקבוצת ההתערבות שהשלימו את הסקר, ב-17 חולים (81%) תועדה הקלה בכאב לאחר ניתוח ו-16 חולים (76%) דיווחו כי ישתמשו שוב בשקיות קרח במידה ויידרשו לניתוח נוסף. מבין עשר האחיות שנשאלו, שמונה דיווחו כי החולים זכו להקלה משמעותית בכאב ושש טענו כי היו מבקשות שקיות קרח לעצמן במידה והיו נדרשות לניתוח בטני.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Surgeons

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה