הערכת התועלת והנזקים של ממוגרפיה כבדיקת סקר (JAMA Internal Medicine)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine דנים כותבים בתועלת האפשרית של בדיקות סקירה לסרטן שד, המבוססות על בדיקות ממוגרפיה, אל מול הסיכונים האפשריים של בדיקות אלו, במטרה להציג הערכה כמותית של היתרונות והחסרונות של הבדיקה, כך שניתן יהיה לסייע לדיונים בין הרופאים והמטופלות בנוגע להשלמת בדיקות ממוגרפיה .

בדומה לכל הגישות לאבחנה מוקדמת, לבדיקות ממוגרפיה במסגרת בדיקות סקירה לסרטן שד יש תועלת ויש נזקים. במידה והנשים מעורבות בהחלטה אם להשלים את בדיקות הסקירה או לאו, אזי הן זקוקות להערכה כמותית של התועלת והנזקים. קשה לאסוף מידע מסוג זה, עם זאת, לאור חוסר הודאות וחוסר ההסכמה בין מומחים שונים. במאמר הנוכחי, מנסים המומחים לספק הערכות אופטימיות ופסימיות של השכיחות האבסולוטית של שלושה תוצאים חשובים להחלטה להשלמת בדיקות ממוגרפיה: מניעת תמותה עקב סרטן שד, אזעקות שווא ואבחנת-יתר.

מבין 1,000 נשים אמריקאיות בגילאי 50 שנים ומעלה, שעברו בדיקות סקירה בכל שנה במשך עשר שנים, צפוי כי הבדיקה תוביל למניעת 0.3-3.2 מקרים של תמותה עקב סרטן שד,ל- 490-670 מקרים של אזעקת שווא אחת לפחות, ול-3-14 מקרים של אבחנת-יתר וטיפול מיותר.

החוקרים מקווים כי ערכים אלו יסייעו לנשים לקבל החלטה בנושא: בין אם הן חשות בנוח באשר להחלטתן להשלים את בדיקות הסקירה או שלא להשלים את הבדיקות. בנוסף, הם מקווים כי הממצאים יסייעו בהתחלת דיון באשר לשיפור הדיוק הנדרש של בדיקות הסקירה.

בדיקות סקירה לסרטן כוללות יתרונות וחסרונות, שכן מצד אחד ישנה התועלת האפשרית של מניעת ממאירות מתקדמת ותמותה עקב מחלה ממארת, אך מצד שני קיים הסיכון לאזעקות שווא, אבחנת-יתר וטיפול מיותר. לאור ההבדלים בין אנשים שונים והערכתם את היתרונות והנזקים השונים, אין חישוב יחיד העוזר במתן מענה לשאלה מה לעשות. במקום זאת, על כל רופא יש לאסוף את המידע בנוגע ליתרונות והנזקים ולהגיע להחלטה בעצמו.

לא ניתן להסתפק בהבנת היתרונות והחסרונות של בדיקות סקירה בכדי לקבל החלטה; ישנה חשיבות לקבלת מידע בנוגע להיקף התועלת והנזקים של כל בדיקה. במידה ומאה אנשים צפויים לתועלת הודות למניעת מקרה תמותה עקב ממאירות, על-חשבון 50 אזעקות שווא ו-10 אבחנות-יתר עם טיפול מיותר, אזי ההחלטה קלה. עם זאת, במידה והנזק דומה והתועלת הינה של מניעת מקרה תמותה של אדם אחד בלבד, אזי ההחלטה הרבה יותר קשה.

JAMA Intern Med. Published online December 30, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה