הנחיות חדשות מטעם ACOG בנושא אי-נקיטת שתן במאמץ (Obstet Gynecol)

איגוד ה-ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists) פרסם לראשונה הנחיות בנוגע להערכת נשים עם אי-נקיטת שתן במאמץ (Stress Urinary Incontinence) לפני התערבות ניתוחית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדובר במצב של בריחת שתן לא-רצונית בעת מאמץ, פעילות גופנית, עיטוש או שיעול, שלעיתים קרובות מהווה מטרד לחולה ועלול לפגוע באיכות החיים. לפי ההערכות, 15.7% מהנשים המבוגרים סובלות מהפרעה זו, כאשר 77.5% מהנשים עם ההפרעה מדווחות על תסמינים מטרידים, מתוכן 28.8% טוענות כי התסמינים מהווים מטרד בדרגה בינונית עד חמורה.

אפשרויות טיפול שמרני כוללות תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן, הניתנים לעיתים עם פיזיותרפיה, טיפול התנהגותי והתקנים שונים. מעבר לכך, ישנן מספר אפשרויות לטיפול ניתוחי. ייעוץ בנוגע לטיפול ידגיש תחילה את אפשרויות הטיפול השמרני ולפני ניתוח על הרופאים להשלים הערכה בת לפחות שישה שלבים של כל חולה:

1.      היסטוריה רפואית כולל היסטוריה אורולוגית, היסטוריה רפואית ונוירולוגית מקיפה וטיפול תרופתי, כולל תרופות ללא מרשם רופא.

2.      בדיקת שתן לשלילת זיהום בדרכי השתן.

3.      בדיקה גופנית לשלילת גורמים מערפלים או תורמים. אלו עשויים לכלול סעיף בשופכה, הפרשות מהנרתיק או אי-נקיטה מחוץ לשופכה. צניחת איברי אגן מסווגת כאי-נקיטת שתן במאמץ מסובכת מאחר וצניחה עשוי להביא לחסימה יחסית של השופכה ובאופן זה להפריע להתרוקנות השלפוחית.

4.      הדגמת אי-נקיטת שתן במאמץ באמצעות מבחן שיעול.

5.      הערכת ניידות של השופכה באמצעות מבחן צמר גפן, הערכה כמותית של צניחת איברי אגן, הדגמה, מישוש או בדיקת אולטרה-סאונד. ניתוח לטיפול באי-נקיטת שתן מוצלח יותר בנשים עם מוביליות של השופכה, המעידה על אי-נקיטה לא-מסובכת ומוגדרת כהסטה של לפחות 30 מעלות כאש החולה שוכבת ומתאמצת.

6.      הערכת שארית נפח שתן לאחר התרוקנות. בנשים עם אי-נקיטת שתן במאמץ שאינה מסובכת, מדובר בפחות מ-150 מ”ל. נפח מוגבר של שארית שתן לאחר התרוקנות עשוי להעיד על הפרעה בהתרוקנות שלפוחית השתן או אי-נקיטת שתן הקשורה באצירת שתן כרונית.

השלמת בדיקות אורודינאמיות לפני הניתוח להערכה הבסיסית הנ”ל אינה משפיעה על תוצאות הטיפול בנשים עם הפרעה לא-מסובכת, שלא הגיבו לטיפול שמרני ומבקשות לעבור הליך ניתוחי. עם זאת, בדיקות אלו ואחרות לפני ניתוח או התחלת טיפולים אחרים עשויות לסייע לנשים עם הפרעה מסובכת.

Obstet Gynecol. 2014;123:1403-1407

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה