שילוב של teriparatide (פורטיאו) עם denosumab (פרוליה) לאורך שנתיים מדגים את השיפור הגדול ביותר הידוע בצפיפות עצם במטופלים אוסטיאופורוטיים (Clin Endocrinol Metab )


מאת מערכת אי-מד

ע”פ מחקר חדש המתפרסם ב-Clin Endocrinol Metab השילוב של teriparatide (פורטיאו, אלי-לילי) עם denosumab (פרוליה, GSK) לאורך 24 חודשים הדגים שיפור גדול יותר בצפיפות העצם (BMD ) מאשר כל טיפול בנפרד או כל טיפול ידוע אחר לאוסטיאופורוזיס.

החוקרים מציינים ברקע כי טיפולים קיימים נגד אוסטיאופורוזיס מעלים את ה-BMD ומפחיתים, אם כי לא מעלימים, את הסיכון לשברים. נסיונות לשפר את היעילות ע”י מתן תכשירים אנאבוליים וביספוספונטים במשותף לא הראו הצלחה. לעומת זאת, מתן של 12 חודשי טיפול באמצעות שילוב של טריפרטייד ודנוסומאב העלה את ה-BMD יותר מאשר כל תרופה בנפרד.  מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם גם לטיפול משולב למשך 24 חודשים של טריפרטייד ודנוסומאב יתבטא בעלייה של ה-BMD בצוואר הירך ועמוד השדרה, יותר מאשר כל טיפול בנפרד.

המחקר היה המשך למחקר ה-DATA (ר”ת של   Denosumab andTeriparatideAdministration ) , מחקר מבוקר ואקראי שבו נכללו 94 נשים פוסטמנופאוזליות עם אוסטיאופורוזיס שקיבלו טריפרטייד (20 ug ליום) , דונוסומאב (60 מ”ג מידי 6 חודשים) או שילוב של שתיהן, למשך 24 חודשים.  יעדי המחקר כללו מדידות של BMD בעמוד השדרה המותני, צוואר הירך, ירך,  וסמנים בסרום של שיחלוף עצם.

החוקרים מדווחים כי ה-BMD בעמוד השדרה המותני עלה יותר בטיפול המשולב (12.9+5% ) בהשוואה לטריפרתייד בלבד (9.5+5.9%) , או דנוסומואב (8.3+3.4%) .

ה-BMD בצוואר הירך גם עלה יותר תחת הטיפול המשולב (6.8+3.6%) בהשוואה לטריפרטייד בלבד (2.8+ 3.9%) או דנוסומואב בלבד (4.1+3.8% ) . באופן דומה, ה-BMD בכלל הירך עלה גם יותר בטיפול המשולב (6.3+2.6%) לעומת 2+3% ו-3.2+25% בטריפרטייד ודנוסומאב בלבד בהתאמה.

החוקרים מציינים כי למרות שה-BMD בעמוד השדרה ובירך המשיך לעלות בשנה השנייה בכל הקבוצות, העלייה בשנה השנייה לא הייתה שונה בין הקבוצות. רמות ה-C-telopeptide וה- N-terminal propeptide של סוג 1 של פרוקולגן היו מדוכאות באופן דומה בקבוצת הדנוסומאב והטיפול המשולב, כאשר האוסטיאוקצין פחת יותר בקבוצת הדנוסומאב בהשוואה לקבוצה המשולבת, וההבדל היה קבוע אך פוחת בשנה השנייה לטיפול.

מסקנות החוקרים הן שטיפול במשך שנתיים בשילוב של טריפרטייד ודנוסומאב מעלה את ה-BMD יותר מאשר כל טיפול בנפרד, ויותר מכל טיפול ידוע אחר כיום לאוסטיאופורוזיס. השילוב של שתי תרופות אלה עשוי להוות חלופה חשובה ומועילה למטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לשברים.

J Clin Endocrinol Metab.2014 May;99(5):1694-700

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה