דיווח ראשוני מצביע על יעילות ובטיחות של החיסון cAd3-EBO נגד אבולה (NEJM)

ע”פ מחקר המתפרסם היום ב-NEJM תוצאות הניסוי הראשוני של חיסון נגד אבולה בבני אדם מראים תגובה אימונית תלויית מינון בחיסון הנקרא cAd3-EBO (ר”ת של A replication-defective recombinant chimpanzee adenovirus type 3vectored ebolavirus vaccine ) .

ברקע מסבירים החוקרים כי ההתפרצות של אבולה הובילה למאמץ בינלאומי לפיתוח חיסון.

 ה-cAd3-EBO מקודד את הגליקופרוטאין מזנים הנמצאים בזאיר וסודאן המציע הגנה במודל יונק שאינו אנושי אשר הפיתוח שלו קודם במהירות להערכה קלינית בשלב 1 .

החוקרים ביצעו  מחקר שלב 1, במינון עולה, פתוח תווית של  cAd3-EBO . השתתפו 20 מתנדבים בריאים ב-2 קבוצות של 10 משתתפים אשר קיבלו חיסון בהזרקה תוך שרירית במינונים של 2X10 בחזקת 10  יחידות חלקיק או של  2X10  בחזקת11 יח’ חלקיק. יעד המחקר המרכזי והמשני התייחסו לבטיחות ולאימונוגנטיקה אשר הוערכו בתוך 4 שבועות מהחיסון.

תוצאות המחקר הראו שלא היו תופעות בטיחותיות מדאיגות. עם זאת, חום חולף התפתח בתוך יום אחד לאחר החיסון בשני משתתפים שקובלו את המינון של 2X10 בחזקת 11 יח’ חלקיק.

נוגדנים ספציפיים לגליקופרוטאין נמצאו בקרב כל 20 המשתתפים. רמות הטיטר היו גבוהות יותר בקבוצה שקיבלה את מנת החיסון הגדולה יותר.  הממוצע הגאומטרי של הטיטר כנגד האנטיגן הזאירי היה 2037 לעומת 331 בקבוצה עם מינון החיסון הנמוך יותר.

גם התגובה הספציפית של תאי T לגליקופרוטאין היו שכיחות יותר בין אלה שקיבלו את המינון הגדול יותר בהשוואה לקבוצה שקיבלה את המינון הנמוך יותר של החיסון, עם תגובה CD4 של 10 מתוך 10 המשתתפים בקבוצה עם המינון הגבוה, לעומת 3 משתתפים מתוך 10 מהקבוצה במינון הנמוך יותר .  (P=0.004) , ותגובת CD8 ב-7 מתוך 10 לעומת 2 מתוך 10 (P=0.07) .

החוקרים מסמכים כי התגובה החיסונית ל-cAd3-EBO היא תלויית מינון, ונמצאת בטווח שדווח כקשור ליצירת הגנה חיסונית כפי שנמצאה במחקרים ביונקים שאינם בני אדם. ההערכה הקלינית של החיסון נמשכת גם בימים אלה.


NEJM, November 26, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה