אוסטיאוארתריטיס של הירך מלווה בשיעורי תמותה מוגברים (Arthritis Rheum)

בנשים מבוגרות עם עדות רדיוגרפית לאוסטיאוארתריטיס של הירך תועדה עליה בשיעורי התמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לנשים דומות ללא עדות לאוסטיאוארתריטיס של הירך, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Arthritis & Rheumatology.

באופן ספציפי, אוסטיאוארתריטיס של הירך לווה בעליה של 43% בשיעורי התמותה מכל-סיבה ועליה של 25% בשיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם. החוקרים מוסיפים כי התפקוד הגופני והעדר פעילות גופנית עקב אוסטיאוארתריטיס של הירך תורמים לעליה בסיכון לתמותה.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר Study of Osteoporotic Fractures, שכלל 9,704 נשים לבנות מעל גיל 65 שנים. צילומי ירך היו זמינים עבור 7,889 נשים בתחילת המחקר ו-5,749 נשים לאחר שמונה שנים. גורמים מתווכים אפשריים שנכללןו בסקירה כללו פעילות גופנית, הערכה אובייקטיבית של תפקוד גופני, מוגבלות, כאבי ירך וטיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים.

מהנתונים עולה כי שכיחות אוסטיאוארתריטיס של הירך עמדה על 8% בתחילת המחקר ועל 11% לאחר שמונה שנים. עם מעקב ממוצע של 16.1 שנים, ההיארעות המצטברת של תמותה מכל-סיבה עמדה על 67.7%, שיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם עמדו על 26.3% ושיעורי התמותה עקב ממאירות עמדו על 11.7%.

לאחר ניתוח רב-משתנים שכלל תקנון לגיל, מדד מסת גוף, השכלה, עישון, מצב בריאותי, סוכרת ואירוע מוחי, החוקרים זיהו קשר בין אוסטיאוארתריטיס של הירך ובין עליה משמעותית בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.14) ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.24), אך לא עם תמותה עקב מחלות ממאירות, מחלות מערכת עיכול או סיבות אחרות.

מניתוח הנתונים עלה כי תפקוד גופני היה אחראי לכ-43% מהעליה בסיכון לתמותה מכל-סיבה ולכ-25% מהעליה בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם. במחקר הנוכחי אוסטיאוארתריטיס של הירך זוהה כגורם סיכון בלתי-הפיך לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, כאשר תפקוד גופני עמד בבסיס הקשר הנ”ל. במילים אחרות, חלק גדול מהעליה בסיכון לתמותה בחולים אלו עם אוסטיאוארתריטיס של הירך יוחס לתפקוד גופני ירוד.

Arthritis Rheum. Published online March 10, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה