ירידה בהיקף פעילות גופנית עם עליה בחומרת מחלת ריאות חסימתית כרונית (Am J Respir Crit Care Med)

הליכה פעילות גופנית

חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease) הופכים פחות ופחות פעילים עם הזמן, ללא תלות בחומרת מחלתם בתחילת הדרך, ושינויים אלו מובילים בהחמרה בחסימת זרימת האוויר והמצב הרפואי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

החוקרים בחנו את היקף הפעילות הגופנית ומספר מדדי תפקוד כללי ותפקודי ריאות במהלך תקופה של שלוש שנים. מדגם המחקר כלל 137 חולים עם COPD ו-26 חולים עם ברונכיטיס כרונית, שהוגדרו בסיכון למחלה באותה עת.

במהלך המעקב נרשמה ירידה במספר מדדים להערכת פעילות גופנית; בממוצע, נרשמה ירידה שנתית מתוקנת של 393 צעדים ביום, ירידה של 76 קילו-קלוריות בהוצאה אנרגטית יומית, וירידה של 0.04 יחידות ברמת פעילות גופנית יומית. שינויים אלו לא היו תלויים בחומרת המחלה הבסיסית, כפי שנקבע לפי סיווג GOLD (Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease).

החוקרים זיהו קשר מובהק בין הירידה ברמת פעילות גופנית ובין עליה בחסימת זרימת האוויר והחמרת המצב הבריאותי. מנגד, הירידה ברמת הפעילות הגופנית לא נקשרה עם שינויים ביכולת הגופנית, מסת שרירים או דלקת סיסטמית.

בסיכומו של דבר, 25% מהחולים הזמינים להערכה לא היו פעילים גופנית לאורך זמן, כלומר היקף הפעילות הגופנית היה קטן מ-1.40 בתחילת המחקר ובמהלך המעקב. בהשוואה לאלו שעסקו בפעילות גופנית מעטה, בחולים אלו חלה ירידה גדולה יותר ביכולת הגופנית, עם הבדל של 17 מטרים לשנה במרחק הליכה לשש דקות, ובמסת השרירים, עם הבדל של 0.87 ק”ג לשנה במסה ללא שומן. קשרים אלו לא היו תלויים בחומרת חסימת זרימת האוויר כפי שנקבע לפי מדד FEV1.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים על קשר בין רמת פעילות גופנית נמוכה ממושכת ובין התקדמות אי-סבילות למאמצים וירידה בכוח השרירים בכל החולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

Am J Respir Crit Care Med. Published online May 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה