בדיקה פשוטה מסייעת בניבוי הצורך בבדיקת קולונוסקופיה חוזרת (מתוך כנס ה-WCGC)

פאנל סמנים פשוט עשוי לסייע בזיהוי הנבדקים בסיכון גבוה ונמוך להתפתחות ממאירות של המעי הגס והרקטום לאחר בדיקת קולונוסקופיה במסגרת בדיקות סקר, ולכן עשוי לזהות את אלו הנדרשים לבדיקת קולונוסקופיה חוזרת, כך מדווחים חוקרים מלוקסמבורג במהלך הכנס השנתי ה-17 מטעם ה-WCGC (World Congress on Gastrointestinal Cancer).

החוקרים מסבירים כי פאנל של שמונה סמנים גנטיים עשוי לזהות את הנבדקים בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, עם רגישות וסגוליות גבוהות. מעניין לציין כי הפאנל המבוסס על שלושה סמנים בלבד היה טוב כמעט כמו הפאנל המלא ועשוי להציע פתרון בעלות נמוכה לזיהוי החולים הנדרשים לבדיקה חוזרת.

לזיהוי המועמדים לבדיקה, החוקרים ערכו תחילה השוואה בין 185 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום ו-93 ביקורות, ממנה עלה קשר בין סרטן מעי גס ורקטום ובין פולימורפיזם או מחיקות בגנים TGFBR1, GSTT1, INSR, telRNA, LRRC1, GSTM1, CHR8 ו-FOXO1.

באמצעות פונקציית הבחנה, הנתונים מכל הבדיקות שולבו יחדיו למדד יחיד לו יכולת ההבחנה הטובה ביותר בין קבוצת המקרים וקבוצת הביקורות.

החוקרים הגדירו פרופיל סיכון נמוך ופרופיל סיכון גבוה בנבדקים הנדרשים לקולונוסקופיה חוזרת לזיהוי ממאירות מוקדמת, כמו גם סף כלכלי אופטימאלי של הבדיקה במונחים של עלות תוצאות חיוביות-שגויות או שליליות-שגויות.

מהנתונים עלה כי עליה במספר השינויים הגנטיים שנכללו במדד האמור הובילה לעליה ברגישות וסגוליות של היכולת לקבוע אילו חולים נדרשים לבדיקת קולונוסקופיה חוזרת. לדוגמא, הרגישות והסגוליות של המדד כאשר התבסס על שמונת הסמנים עמדו על 74.6% ו-77.4%, בהתאמה, לעומת 70.3% ו-67.7% כאשר התבססו על שלושה וריאנטים בלבד (TGFBR1, GSTT1 ו-INSR).

מהשטח מתחת לעקומה למאזן בין רגישות וסגוליות עלה כי עם שימוש בכל שמונת הסמנים ניתן היה להבחין טוב יותר בין קבוצת המקרים והביקורות, בהשוואה לשימוש בשלושה וריאנטים בלבד, אם כי ההבדל היה קטן.

החוקרים מציינים כי למרות שהעלות של הבדיקה תלויה במספר הסמנים בשימוש בפאנל והסמנים הספציפיים הנבחרים, הערכתם היא כי מדובר בסדר גודל של 50-100 דולרים למטופל, הרבה פחות מהעלות של בדיקת קולונוסקופיה חוזרת.

עוד עולה כי הבדיקה עשויה לסייע בזיהוי חולים בכל גיל, כולל אלו המוגדרים כצעירים מדי לבדיקות קולונוסקופיה.

מתוך כנס ה-WCGC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה