מחקר ישראלי: התועלת של ניתוח שרוול קיבה פוחתת לאחר חמש שנים (JAMA Surg.)

הירידה במשקל וההפוגה בסוכרת בעקבות ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי קטנה לאחר חמש שנים, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה חדש מישראל, שפורסמו בכת העת JAMA Surgery במהלך חודש אוגוסט.

החוקרים מבית החולים בלינסון מסבירים כי ניתוח שרוול קיבה זכה לפופולאריות רבה בשנים האחרונות, אך אין נתונים רבים אודות ההשפעות ארוכות הטווח על תחלואות על-רקע השמנה, כאשר מרבית הנתונים מוגבלים לשנתיים בלבד.

מדובר בניתוח רטרוספקטיבי של מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 443 מטופלים לאחר ניתוח בריאטרי בבית החולים האוניברסיטאי בין השנים 2006-2013, שיעור הירידה במשקל העודף צנח מ-77% ב-241 מטופלים עם נתונים זמינים לאחר שנה אחת ל-56% ב-39 מטופלים לאחר חמש שנים.

מבין 82 המטופלים שאובחנו עם סוכרת מסוג 2 לפני הניתוח, שיעור המטופלים בהם תועדה הפוגה מלאה – שהוגדרה בנוכחות ריכוז סוכר בדם בצום מתחת ל-100 מ”ג לד”ל וריכוז המוגלובין מסוכרר נמוך מ-6% – עמד על 51% מבין 71 המטופלים עם נתונים זמינים לאחר שנה אחת ו-20% מבין 10 המטופלים לאחר חמש שנים. לא חל שינוי משמעותי בריכוז כולסטרול בדם והירידה בריכוז LDL הייתה משמעותית לאחר שנה אחת, אך לא לאחר חמש שנים.

החוקרים כותבים כי לאחר ניתוח שרוול קיבה חלה ירידה בהיקף הירידה במשקל העודף ובשיפור המג’ורי בתחלואה נלווית על-רקע השמנה בטווח הזמן הקצר. עם זאת, מנתונים ארוכי טווח עולה כי חלה עליה חוזרת במשקל הגוף וירידה בשיעורי הפוגה של סוכרת מסוג 2 ומחלות אחרות על-רקע השמנה.

יש לקחת בחשבון את הנתונים הללו בתהליכי קבלת החלטות במרבית המטופלים השמנים המתאימים לניתוחים בריאטרים.

JAMA Surg.Published online August 5, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה