הערכת זריקה אפידוראלית של קורטיקוסטרואידים להקלה על רדיקולופתיה והיצרות ספינאלית (Ann Intern Med.)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי זריקות קורטיקוסטרואידים אפידוראליות לרדיקולופתיה מלוות בירידה מיידית בכאב ותפקוד. עם זאת, התועלת הייתה קטנה ולא ממושכת, ואין השפעה על הסיכון ארוך הטווח להתערבות ניתוחית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות הטיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים אפידוראליות מצויה במגמת עליה. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להשלים הערכה של העדויות אודות התועלת והנזקים של זריקות קורטיקוסטרואידים אפידוראליות במבוגרים עם כאב גב תחתון רדיקולארי או או היצרות ספינאלית.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי MEDLINE (עד מאי 2015), Cochrane Central Register of Controlled Trials, Cochrane Database of Systematic Reviews, סקירות שיטתיות קודמות ורשימת מקורות. הם התמקדו במחקרים אקראיים להערכת זריקות קורטיקוסטרואידים אפידוראליות אל מול פלסבו, או השוואת טכניקות זריקות אפידוראליות, קורטיקוסטרואידים, או מינונים.

30 מחקרים מבוקרי-פלסבו בחנו זריקות קורטיקוסטרואידים אפידוראליות להקלה על רדיקלופתיה ושמונה מחקרים בחנו את הטיפול להיצרות ספינאלית. באשר לרדיקלופתיה, זריקות קורטיקוסטרואידים אפידוראליות מלוות בירידה מיידית גדולה יותר במדדי כאב, תפקוד וסיכון קצר-טווח לניתוח (סיכון יחסי של 0.62). גדלי ההשפעות היו מתחת לסף המינימאלי המוגדר מראשון לחשיבות קלינית, ולא תועדה עוד תועלת בטווח הארוך.

עדויות מוגבלות הצביעו כי אין השפעה ברורה על ההערכות עם גורמים טכניים, מאפייני החולים, או ההתערבויות האחרות. לא תועדו השפעות ברורות של זריקות קורטיקוסטרואידים אפידוראליות להיצרות תעלת שדרה. נזקים חמורים היו נדירים, אך הדיווח אודות הנזקים היה תת-אופטימאלי.

החוקרים מציינים כי אחת המגבלות של המחקר נוגעות לכך שהסקירה הוגבלה למחקרים בשפה האנגלית. חלק מהסקירות התבססו על מספר מחקרים קטן (בפרט עבור היצרות שדרה) ולמרבית המחקרים היו חסרונות מתודולוגיים.

Ann Intern Med. Published online 25

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה