סטטינים בהריון אינם בעלי השפעה טרטוגנית (BMJ)

פורסם לראשונה ב-UNIVADIS

הקדמה:

סטטינים, קבוצת התרופות הנפוצה ביותר בטיפול בשומנים בדם, נחשבים כיום מסוכנים לשימוש במהלך הריון, זאת בהסתמך על תוצאות מחקרים שנעשו בבעלי-חיים. המידע הרפואי בבני אדם מצומצם ואינו חד משמעי.

מחקר קוהורט גדול שפורסם ב-British Medical Journal טוען כי נטילת סטטינים במהלך הטרימסטר הראשון להריון אינה מעלה סיכון למומים מולדים בילוד.

תקציר:

מחקר קוהורט שנערך בארה”ב בחן את ההשפעה הטרטולוגית של סטטינים. המחקר התבסס על רשומות תוכנית הביטוח הרפואי הממשלתי מדיקייד (Medicaid) וכלל 886,996 הריונות שהסתיימו בילוד חי בשנים 2000-2007.

במחקר נבדק הסיכון למומים מולדים משמעותיים ומומים באיברים ספציפיים בילודים לאמהות שנטלו סטטינים במהלך הטרימסטר הראשון של הריונן. המחקר השתמש בשיטת ציון הטייה (Propensity score) על מנת לערוך התאמה המתחשבת בגורמים מבלבלים הכוללים נתונים דמוגרפיים, רקע רפואי ומיילדותי ושימוש בתרופות נוספות.

תוצאות המחקר הראו כי 1152 נשים (0.13%) נטלו סטטינים במהלך הטרימסטר הראשון של ההריון. ניתוח הנתונים לפני התאמה הראה כי שכיחות מוגברת של מומים מולדים העומדת על 6.34% בקרב הנשים שנטלו סטטינים בטרימסטר הראשון, לעומת 3.55% בקרב אלו שלא נטלו סטטינים בטרימסטר הראשון (Relative risk 1.79, 95% CI 1.43-2.23). לעומת זאת, לאחר התאמה המתייחסת למשתנים נוספים, ובייחוד סוכרת טרוםהריונית, לא נצפתה עלייה מובהקת בסיכון (1.07, CI 0.85-1.37). כמו כן, לאחר התאמה לא נראתה עלייה מובהקת בסיכון למומים באיברים ספציפיים.

מסקנת החוקרים היא כי לא נמצאה השפעה טרטוגנית משמעותית לנטילת סטטינים בטרימסטר הראשון של ההריון. עם זאת, בטרם שימוש בסטטינים במהלך ההריון יחשב בטוח, יש לאשש תוצאות אלו במחקרים גדולים וכן לבחון את ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לסטטינים לטווח הרחוק.

Bateman BT et al. BMJ. 2015 Mar 17;350:h1035.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה