היישום הקליני של ההנחיות לבדיקות סקר לסרטן ריאות (J Am Board Fam Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Board of Family Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי יישום ההנחיות משנת 2013 בנושא בדיקות סקר לסרטן ריאות הוביל לממצאים הדמייתיים הדורשים מעקב נוסף בלמעלה ממחצית מהנבדקים. על רופאים להיות מודעים לממצאים האקראיים הללו בדיון עם המטופלים באשר להחלטה עם להשלים בדיקות סקר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדצמבר 2013 פורסמו הנחיות חדשות מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force), שכללו המלצה לבדיקות סקר לסרטן ריאות עם בדיקת CT במנת קרינה נמוכה בכל שנה. בעקבות זאת, הם ביקשו כעת לבחון את תרגום ההנחיות הללו למציאות והשלימו מחקר להערכת היקף יישום ההנחיות בבית חולים קהילתי .

מדובר במחקר תצפיתי שבחן את התוצאים ההדמייתיים של בדיקת CT במנת קרינה נמוכה כבדיקת סקר לסרטן ריאות ואת ההשלכות של בדיקות אלו.

במהלך השנה הראשונה לאחר פרסום ההנחיות בוצעו 94 בדיקות סקר שכללו בדיקת CT במנת קרינה נמוכה. מבין אלו, ב-21 מקרים הבדיקה לא ענתה על הקריטריונים שפורטו בהנחיות ה-USPSTF. מבין 72 המקרים שענו על הקריטריונים, ב-65.3% מבדיקות ההדמיה זוהו קשריות ומבין יתר 35.6% המקרים, במחצית זוהה ממצא אחר בעל משמעות קלינית.

לאור ההיקף הנרחב של ממצאים אקראיים הדורשים מעקב בעקבות בדיקות סקר לסרטן ריאות, החוקרים קוראים לרופאים להשלים דיון בנושא השלמת בדיקות אלו עם המטופלים.

                      

J Am Board Fam Med. 2016;29(1):152-155

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה