שונות גבוהה ברמות LDL-C קשורות לניקוד נמוך יותר במבחני זיכרון ובממצאים שליליים ב- MRI (מתוך Circulation )

מאת ד”ר אלינור מוסרי-בריסקין

במחקר ה- Prospective Study of Pravastatin in the Elderly at Risk (PROSPER),1 מטופלים עם ערכי  LDL-C וריאבילים, הראו תוצאות פחות טובות בזכרון לטווח קצר ולטווח רחוק, קשב וקצב עיבוד נתונים, ללא קשר לערכי ה- LDL, להימצאות מחלה קרדיווסקולרית, או לטיפול בסטטינים.

ידוע כי ערכי LDL-C משתנים לאורך היום ומיום ליום מסיבות שונות תזונה, גנטיקה, תרופות, וכן אמצעי נטילת הדגימה ודיוק הבדיקה במעבדה. עדויות מהשנים האחרונות מציעות כי פלקטואציה בערכי ה LDL עשויות להיות קשורות באירועים קרדיווסקולרים, להידרדרות של מחלת כליה וסכרת, ולתמותה.1

במחקר ה PROSPER, מחקר אקראי ומבוקר, גויסו 4428 מטופלים בני 70-82 ממרכזים שונים בסקוטלנד, אירלנד והולנד, וחולקו לנטילת פרבסטטין לעומת פלצבו. מטרתו העיקרית של המחקר היתה לבחון את השפעת טיפול בפרבסטטין (Pravastatin) על מחלות קרדיווסקולריות ושבץ בחולים בסיכון גבוה. רמת הליפידים שלהם נמדדה בצום לאחר 3,6,12,24 חודשים.

התפקוד הקוגניטיבי הוערך על ידי מספר מבחנים קוגניטיבים אשר בדקו קשב, קצב עיבוד נתונים, וזכרון לטווח קצר וארוך. MRI בוצע בממוצע 33 חודשים לאחר תחילת המחקר, על 535 ממשתתפי המחקר.

בקרב קבוצת המטופלים שטופלו בפרבסטטין, וריאביליות גבוהה של LDL-C היתה קשורה עם תוצאות פחות טובות במבחני הקוגניציה, ובעיקר בזכרון לטווח ארוך (P<0.001), לטווח קצר (p=0.006), וכן בקצב עיבוד נתונים p=0.029)), אם כי לא בקשב וריכוז (P=0.113).

בקרב קבוצת הפלצבו, וריאביליות גבוהה של LDL-C היתה קשורה בתוצאות פחות טובות במבחני זכרון לטווח ארוך (p=0.001), קצר (p=0.002), קשב (p=0.017), אך לא בקצב עיבוד נתונים (p=0.204).

במטופלים שעברו MRI, וריאביליות גבוהה של LDL-C היתה קשורה בזרימת דם צרברלית נמוכה יותר (p=0.031, p=0.05 בקבוצות הפרבסטטין והפלצבו, בהתאמה), וביותר איזורי היפר-אינטנסיות בחומר הלבן בקבוצת הפרבסטטין (p=0.046) אם כי לא בקבוצת הביקורת (p=0.184).

המחקר מציע של LDL-C וריאבילי יכולות להיות השלכות קליניות חשובות. וריאביליות גבוהה של LDL-C עשויה להיות קשורה בתוצאות פחות טובות במבחני הקוגניציה ובעיקר במבחני הזכרון, וב- MRI בזרימת דם צרברלית מופחתת ויותר איזורים היפר-אינטנסים בחומר הלבן.

לידיעה במדסקייפ – Variable LDL-C Tied to Worse Memory-Test Scores, MRI Findings

1.     Bangalore S, Breazna A, DeMicco DA, Wun CC, Messerli FH, ; TNT Steering Committee and Investigators. Visit-to-visit low-density lipoprotein cholesterol variability and risk of cardiovascular outcomes: insights from the TNT trial. J Am Coll Cardiol. 2015;65:15391548.

2.     Higher Visit-to-Visit Low-Density Lipoprotein Cholesterol Variability Is Associated With Lower Cognitive Performance, Lower Cerebral Blood Flow, and Greater White Matter Hyperintensity Load in Older Subjects, Circulation, July 19, 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה