טכניקת גיבוס עשויה לסייע במניעת ניתוח שברי קרסול בקשישים (JAMA)

בקשישים עם שברי קרסול לא-יציבים, גבס CCC (Close Contact Casting) מתחת לברך עם ריפוד מינימאלי מוביל לתוצאות תפקודיות דומות ופחות מוגבלות בהשוואה לקיבוע כירורגי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת JAMA.

מחקר Ankle Injury Management Trial הוא מחקר רב-מרכזי, אקראי, שכלל 24 מרכזים ברחבי בריטניה. החולים היו בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של 71 שנים), עם לפחות שבר פטישון אחד ומפרק קרסול לא-יציב בצילום ראשוני. כל החולים היו ניידים טרם הפציעה בקרסול ויכלו למלא הוראות.

חזרה מלאה ליכולת נשיאת משקל בתוך 6-8 שבועות מההתערבות הוגדרה כיעד קליני. התוצא העיקרי היה מדד Olerud-Molander Ankle Score (OMAS), שדירג תסמינים דוגמת כאב, נוקשות ונפיחות בסולם של 0-100. תוצאים משניים כללו מדדי Short-Form Health Survey להערכת איכות חיים, כאב ושביעות רצון של המטופלים. מדדים גבוהים יותר בשני אלו הצביעו על תוצאות טובות יותר. החולים השלימו ביקורי מעקב לאחר שישה שבועות ושישה חודשים מההקצאה האקראית.

309 חולים חולקו לקבוצת התערבות ניתוחית ו-311 חולקו לטיפול בגבס. הגיבוס בוצע בחדר ניתוח ע”י מנתח מיומן תחת הרדמה כללית או ספינאלית.

620 מבוגרים שהשלימו את המחקר, כאשר כמעט כולם קיבלו את הטיפול שהוקצה להם (579/620, 93%); 52 מבין 275 חולים שתחילה טופלו בגבס נותחו בהמשך.

לאחר שישה חודשים, גיבוס הוביל לתפקוד קרסול דומה לזה של ניתוח (מדד OMAS של 66 עם ניתוח לעומת 64.5 עם גיבוס). זיהום ופצע היו נפוצים יותר בקבוצת הניתוח (10% לעומת 1%, יחס סיכויים של 7.3), כמו גם פעולות נוספות בחדר ניתוח (6% לעומת 1%, יחס סיכויים של 5.8). חוסר-איחוי הדמייתי היה נפוץ יותר בחולים לאחר גבס (15% לעומת 3%, יחס סיכויים של 6.0). גיבוס דרש פחות זמן בחדר ניתוח בהשוואה לניתוח (הבדל של 54 דקות).

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בתוצאי סיום משניים אחרים: איכות חיים, תנועה או ניידות קרסול ושביעות רצון המטופלים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מבוגרים עם שבר קרסול לא-יציב, השימוש בגבס CCC, בהשוואה לניתוח, הוביל לתוצאות תפקודיות דומות לאחר שישה חודשים.

JAMA. 2016;316: 1455-1463

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה