מה בין טיפול ב-NSAID ובין הסיכון לאי-ספיקת לב? (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי הסיכון לאשפוז בשל אי-ספיקת לב על-רקע טיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (NSAID או Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) משתנה בין התרופות השונות ממשפחה זו, כאשר ההשפעה תלוית מיונן.

החוקרים אספו נתונים מחמישה מאגרי נתונים מארבע מדינות אירופאיות (הולנד, איטליה, גרמניה ובריטניה), אודות מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה שהחלו טיפול ב-NSAID בין 2000-2010. בסיכומו של דבר, תועדו 92,163 אשפוזים בשל אי-ספיקת לב ולהם הותאמו 8,246,403 ביקורות.

התוצא העיקרי הוגדר כקשר בין הסיכון לאשפוז בשל אי-ספיקת לב ובין 27 תרופות פרטניות ממשפחת NSAID, כולל 23 תרופות מסורתיות וארבעה מעכבים סלקטיביים של COX-2. עוד בחנו החוקרים קשר מנה-תגובה בין NSAID ובין הסיכון לאי-ספיקת לב.

החוקרים מדווחים כי טיפול ב-NSAID במהלך השבועיים האחרונים לווה בעליה של 19% בסיכון לאשפוז בשל אי-ספיקת לב, בהשוואה לטיפול קודם (מעל 183 ימים). הסיכון לאשפוז בשל אי-ספיקת לב עלה עם שבע תרופות מסורתיות ממשפחת NSAID (Diclofenac, Ibuprofen, Indomethacin, Ketorolac, Naproxen, Nimesulide ו-Piroxicam) ושני מעכבים סלקטיביים של COX2 (Etoricoxib ו-Rofecoxib). יחסי הסיכויים נעו בין 1.16 עם Naproxen עד 1.83 עם Ketorolac.

הסיכון לאי-ספיקת לב עלה כפליים עם Diclofenac, Etoricoxib, Indomethacin, Piroxicam ו-Rofecoxib במינונים גבוהים מאוד , אם כי רווח בר סמך היה רחב. גם נטילת מינון חציוני של Indomethacin ו-Etoricoxib לווה בסיכון מוגבר. לא תועדו עדויות לסיכון מוגבר לאשפוז עקב אי-ספיקת לב עם Celecoxib.

הערכת הסיכון הקשור בטיפול במספר רב של תרופות ממשפחת NSAID עשויה לסייע לרופאים ומנהלי מערכות בריאות בקבלת החלטות בנושא.

BMJ. 2016;354(i4857)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה