נתוני עולם-אמיתי מישראל מדגימים ירידה משמעותית בהמוגלובין מסוכרר בעקבות החלפה מתכשיר אינסולין אחר ל-degludec (טרגלודק) בחולים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך ISPOR)


נתונים חדשים ממחקר רטרוספקטיבי מאשרים כי החלפה מסוג אינסולין אחר לטיפול בטרגלודק (Insulin Degludec) מוביל לשיפור משמעותי קלינית ומובהק סטטיסטית באיזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים אספו נתונים רטרוספקטיביים ממערכת הנתונים של קופת חולים מכבי בישראל אודות חולים עם סוכרת מסוג 2 תחת טיפול באינסולין טרגלודק. מאגר הנתונים כולל רשומות רפואיות ממוחשבות אודות כ-110,000 חולים עם סוכרת מסוג 2. כעת הם התמקדו בחולים עם סוכרת מסוג 2, בגילאי 18 ומעלה, שטופלו באינסולין בולוס, אינסולין מיקס או אינסולין בזאלי, למעט אינסולין טרגלודק, עם/ללא אינסולין בולוס, טרם התחלת טיפול באינסולין טרגלודק. הטיפול בטרגלודק (ניפוק לפחות מרשם אחד) ניתן למשך לפחות 180 ימים בין 1 בספטמבר, 2014, ועד 29 בפברואר, 2016.

בכל מטופל, מצב הבסיס הוגדר כתאריך ראשון של ניפוק מרשם לטיפול באינסולין טרגלודק (תאריך אינדקס). התקופה שקדמה לטיפול כללה את 180 הימים טרם תאריך האינדקס; תקופת המעקב כללה את 180 הימים לאחר תאריך האינדקס.

החוקרים זיהו 221 חולים מתאימים למחקר (57% גברים, גיל ממוצע בתחילת המחקר של 62.2 שנים). בכל המקרים משך הסוכרת עלה על 10 שנים, ריכוז המוגלובין מסוכרר ממוצע עמד על 8.8% ו-55.2% מהחולים נטלו טיפול במשלב בזאל-בולוס טרם תאריך האינדקס.

החלפה לטיפול באינסולין טרגלודק להובילה לירידה ממוצעת של 0.58% בריכוז המוגלובין מסוכרר (p<0.001). 

ריכוז המוגלובין מסוכרר בסיסי מעל 8.5% ומינון אינסולין יומי של 50 יחידות ומעלה לוו בירידה גדולה יותר בהמוגלובין מסוכרר של 1.00% ו-1.24%, בהתאמה. הממצאים הצביעו עוד על מתאם בין המוגלובין מסוכרר בסיסי ובין השינוי בריכוז המוגלובין מסוכרר. ב-115 חולים (52%) תועדה ירידה של 0.5% לפחות בריכוז המוגלובין מסוכרר, מהם 66 חולים (30%) עם ירידה של לפחות 1% ו-33 חולים (15%) עם ירידה של לפחות 1.5%.

המינון הממוצע של אינסולין ביום עלה ב-2.04 יחידות בהשוואה למינון אינסולין טרם החלפת הטיפול שעמד על 34.5 יחידות. עליה זו נבעה בעיקר מעליה במינון במהלך 90 הימים הראשונים לאחר תאריך האינדקס ל-39 יחידות; בהמשך המינון הממוצע ירד ל-33.9 יחידות ביום לאחר 90-180 ימים.

החוקרים לא זיהו שינוי משמעותי במשקל הגוף (0.31- ק”ג) או במדד מסת הגוף (0.13- ק”ג/מטר בריבוע). זוהתה עליה קטנה אך משמעותית בניצול משאבים עקב עליה בביקורים אצל מומחי סוכרת וניפוק נרחב יותר של ציוד למדידות סוכר עצמיות. לא תועדה עליה משמעותית באשפוזים, פניות לרופאי משפחה או לחדרי מיון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביתרונות החלפת טיפול באינסולין מסוג אחר לטיפול באינסולין טרגלודק בחולים עם סוכרת מסוג 2. הם מציינים כי בחולים עם האיזון הגליקמי הירוד ביותר בתחילת המחקר תועד השיפור הגדול ביותר בריכוז המוגלובין מסוכרר. עוד עולה מהנתונים כי נדרש מינון אינסולין גבוה יותר תחילה לפני הפחתה למינון המקביל למינון אינסולין טרם החלפת הטיפול, ללא פגיעה באיזון גליקמי או עליה משמעותית במשקל.

החוקרים מסכמים כי הטיפול באינסולין טרגלודק מספק לרופאים אפשרות טיפול נוספת המובילה לשיפור קליני.

ISPOR

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה