ביופסיות ”רוויה” בחולים מאובחנים כסובלים משאת ערמונית עם משמעות קלינית נמוכה תורמות באיתור שאת עם משמעותית קלינית חמורה יותר/מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

בחולים מסוימים נקבעת לאחר ביופסיה של הערמונית אבחנה של שאת ערמונית עם משמעות קלינית מעטה. האבחנה מבוססת על כמות הגידול בחומר הביופסיה, דרגת הגליסון ולעתים גיל החולה. על סמך אבחנה זו נקבע טיפול. חשיבות הממצאים המוצגים בעבודה זו כי בחלק ניכר מחולים אשר נקבעה להם אבחנה של שאת ערמונית עם חשיבות קלינית מעטה האבחנה משתנה לשאת עם משמעות קלינית חמורה לאחר ביופסיה חוזרת עם דגימות מרובות (ממוצע 32) של הערמונית. כמובן שאבחנה חמורה יותר משנה את ההמלצות הטיפוליות. יתכן אם כך כי יש טעם לדגום ערמוניות של חולים עם שאת ערמונית עם חשיבות קלינית מעטה אשר בהם השינוי באבחנה והטיפול תהייה משמעות על תוחלת החיים שלהם.

 

החולים אשר עברו 10 דגימות בביופסיה של הערמונית ואובחנו כסובלים משאת הערמונית עם משמעות קלינית נמוכה, (כי נמצא רק מוקד אחד בלבד קטן מ 5 מ”מ ובדרגת גליסון של 6 ופחות) , השתתפו במחקר. החולים כולם עברו ביופסיות רקטליות מונחות על קול של הערמונית. נלקחו בממוצע 32 דגימות (18-36) תחת הרדמה מקומית. מ 34 החולים ב 11 (32%) לא נמצא גידול, בעוד שב 23 (68%) מהחולים האחרים  נמצאה שאת במספר מוקדים וב 7 מהם השתנתה דרגת הגליסון ל 7 למעלה.

ביצוע ביופסיות הרוויה לחולים אלה תרמה לאישור האבחנה של שאת לא משמעותית ב כ 30% ובכ 70% והביאה לקביעת אבחנה עם משמעות קלינית חמורה יותר מאשר נקבע בביופסיה הראשונה. לדעת החוקרים חוסר שאת בביופסיות הרוויה משקף נאמנה את הממצא של שאת ערמונית עם משמעות קלינית נמוכה.

המסקנה – שלעומתם לחולים עם הגליסון הגבוה והמצאות השאת במספר מוקדים יש שאת עם משמעות קלינית ניכרת ולהם רצוי להציע טיפול שונה מאשר לקבוצה הראשונה.

Boccon-Gibod LM, de Longchamps NB, Toublanc M, Boccon-Gibod LA, Ravery V.: Prostate Saturation Biopsy in the Reevaluation of Microfocal Prostate Cancer. J Urol. 2006 Sep;176(3):961-3;

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה