סקירה של טיפולים בכאב גב תחתון דיסקוגני שאינו מגיב לטיפול שמרני (Pain Physician)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של Pain Physician, עולה כי קיים מספר הולך ועולה של אנשים הסובלים מכאב גב תחתון חמור ממקור דיסקוגני, שאינו מגיב לטיפול רפואי שמרני. חולים אלה צריכים לשקול את האופציה של ניתוח איחוי ספינלי או IDET מינימאלי (intradiscal electrothermal therapy).

החוקרים עשו סקירה סיסטמית של תוצאות קליניות בחולים, שעברו איחוי ספינלי או פרוצדורת IDET כטיפול בכאבי גב תחתון ממקור דיסקוגני, שאינם מגיבים לטיפול שמרני.

מאמרים בשפה האנגלית, שפורסמו בין ינואר 1995 ודצמבר 2005 נכללו בסקירה. מאמרים אלה זוהו דרך חיפושים ממוחשבים במסד הנתונים של PubMed ובביבליוגרפיות של מאמרים וסקירות. מאמרים נבחרו והוכנסו לסקירה אם ניוון או היפרדות דיסק היו האינדיקציה העיקרית לאיחוי הספינלי או לפרוצדורת IDET ואם המידע של המעקב אחר התוצאות כלל הערכות של חומרת כאב הגב, ליקויים בתפקוד הגב ו/או איכות החיים הקשורה לבריאות.

הסקירה הספרותית הקיפה 33 מאמרים בנושא איחוי ספינלי :  10 מחקרים רנדומאליים, מחקר אחד לא רנדומאלי, 9 מחקרי “לפני- אחרי” ו-13 סדרות מקרה. בסקירה הופיעו 18 מאמרי IDET : 2 מחקרים רנדומאליים, 11 מחקרי “לפני- אחרי”, 2 מחקרים לא רנדומאליים ו-3 סדרות מקרה. המידע, שסוכם, כלל את מאפייני החולים, שיטות ניתוח ותוצאות קליניות.

בסך הכללי, היה חציון אחוזי שיפורים דומה לאחר איחוי ספינלי ולאחר פרוצדורת IDET. בהתאמה, עבור 2 מתוך 3 המשתנים, שהוערכו : חומרת כאב (50%, 51%), תפקוד גב (42%, 14%) ואיכות החיים (46%, 43%).

במחקרים הרנדומאליים היה טרנד בשתי שיטות הטיפול של דיווח על סדר גודל קטן יותר של שיפורים בכל 3 התוצאות העיקריות (כאב גב, תפקוד גב ואיכות חיים) בהשוואה לסוגי המחקרים האחרים.

סיבוכים בתקופה, שסביב הניתוח, היו נפוצים בפרוצדורת איחוי ספינלי (חציון : 14%, טווח : 2% עד 54%, n=31). בעוד שתוצאות בלתי רצויות לא היו צפויות בפרוצדורת IDET (חציון 0%, טווח : 0% עד 16%, n=14). למחקרים רנדומאליים של איחוי ספינלי, בעיקר, היו מגבלות מתודולוגיות חשובות.

לסיכום, רוב החולים דיווחו על שיפור בסימפטומים לאחר איחוי ספינלי או לאחר פרוצדורת IDET. נראה שפרוצדורת IDET מביאה לשיפור מספק ודומה בסימפטומים כמו לאחר איחוי ספינלי, אך ללא הסיבוכים הנלווים.

Pain Physician.2006; 9 : 237-248, ISSN 1533-3195

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה