השתלת מסתם אאורטלי דרך אפקס של החדר השמאלי: ניסוי אפשרות ביצוע (feasibility) בחיות/סקירה מאת ד”ר שרוני, עורך כירורגיה לב חזה

קב’ מחקר רב מרכזית מדלאס, לייפציג, פרנקפורט וקליבלנד קליניק.

Ann Thorac Surg. 2006 Jul;82(1):110-6.

הערה: לחלק מהמחברים קשר פיננסי עם יצרן המסתם. חלק מהניסויים בוצעו במעבדות החברה.

רקע: השתלה מילעורית של מסתם תותב בעמדה אאורטלית מבוצעת, במסגרת מחקרים רפואיים,  בחולים נבחרים הסובלים מהיצרות אאורטלית. השתלת המסתם בגישה רטרוגרדית (קרי, דרך אבי העורקים) בעייתית עקב גודל מתקן ההשתלה במיוחד בחולים הסובלים ממחלת כלי דם פריפרית. כאן נחקרה השתלה המסתם אנטגרדית, בגישה זעיר פולשנית, דרך האפקס של החדר השמאלי.

שיטות: הושתל מסתם ביולוגי (רקמה מסוס) בגודל 23 מ”מ המורכב על סטנט ב- 24 חזירים. לאחר סטרנוטומיה מוגבלת או שלמה, נחשף האפקס של החדר השמאלי ודרכו הוחדר מתקן ההשתלה שסביבו היה מקופל המסתם. מיקום התקנת המסתם  נקבע באמצעות שיקוף או אקוקרדיוגרפיה. הפרוצדורה בוצעה בלב פועם: או תוך כדי חיבור למכונת לב ריאה (לב פועם וריק) או במצב של קיצוב חדרי מהיר.

תוצאות: כל המסתמים הותקנו במקום המתאים. נדידה של המסתם התרחשה בשמונה מקרים (31%) וזאת כתוצאה מתפוקת הלב (זרם הדם), אנטומיה של האנולוס או עקירת המסתם ממקומו ע”י קטטר התקנת המסתם. בסיום הפרוצדורה, החיות הוקרבו ומיקום המסתם ואחיזתו באנולוס נבדקה. דלף צד מסתמי הודגם ב- 14/18 (78%) מהחולים להם הותקן המסתם בהצלחה.

מסקנות: השתלה של מסתם אאורטלי ביולוגי מדגימה באופן ברור את הבעיות הטכניות הכרוכות במערכת התקנה גדולה. דלף צד מסתמי הנובע מבעיה בתכנון הסטנט עדיין מהווה בעיה בהשתלת מסתם אאורטלי בגישה זו.

דגשים עיקריים מהמאמר (ד”ר רם שרוני, עורך מדור ניתוחי לב)

מזה שנים רבות החלפת המסתם האאורטלי מהווה טיפול סטנדרטי לחולים סימפטומטים עם היצרות קשה של המסתם האאורטלי. בשנים האחרונות, עם העלייה בתוחלת החיים אנו רואים עליה בשכיחות של חולים קשישים הזקוקים להחלפת המסתם. לחלק מחולים אלו מחלות נלוות אשר מעלות את הסיכון הניתוחי באופן משמעותי. חולים אחרים דוחים את הניתוח או נמנעים ממנו עקב הסיבוכים הכרוכים בניתוח לב פתוח.

בניתוח החלפת המסתם בגישה זעיר פולשנית נמנעים מחיתוך עצם החזה ומקטינים את התחלואה הקשורה לזיהומי פצע בחזה, משיגים קיצור משך זמן האישפוז, שיפור בתפקודי הריאות לאחר הניתוח ומושג חסכון במתן מוצרי דם. התוצאה מועדפת גם בהיבט הקוסמטי. יחד עם זאת, הניתוח מבוצע תוך חיבור למכונת לב ריאה, פתיחת אבי העורקים כריתה ידנית של המסתם החולה והשתלת מסתם תותב. לפיכך עדיין החולה חשוף לסיבוכים של ניתוח לב פתוח.

בשנים האחרונות הושגה התקדמות טכנולוגית בפיתוח מסתם ביולוגי הרוכב על סטנט. פרוצדורת השתלה אשר מבוצעת בצינתור. ההשתלה הראשונה בוצעה ע”י Cribier בשנת 2002. כאשר המסתם אכן מוקם כהלכה, לא היו דיווחים על נדידה שלו או אמבוליות ממנו. עדיין התקנת המסתם במקום המתאים ע”ג האנולוס מהווה אתגר. התקנה רטרוגרדית עדיין בעייתית בשל הקוטר הגדול של מערכת ההשתלה בעיקר בחולים עם מחלת כלי דם פריפרית. השתלה אנטגרדית, בגישה דרך הספטום הבין עלייתי אפשרית אך דורשת מיומנות טכנית גבוהה. בנוסף, הקטטר עובר דרך המסתם המיטרלי לתוך החדר השמאלי ומשם בעיקול חד למוצא החדר השמאלי, דבר העלול לגרום לעיוות של המסתם המיטרלי ולאי”ס שלו וכן לקושי בניהוג הקטטר.

המחברים מציינים שבמחקר הנוכחי, בשלוש חיות ארע פרפור חדרים מיד לאחר התקנת המסתם וזאת בשל חסימה של פתחי העורקים הכליליים ומיקום המסתם במוצא החדר השמאלי ולא במקומו המתאים באנולוס. המחברים מדגישים שבחזיר, פתחי העורקים הכליליים נמצאים סמוך יותר לאנולוס מאשר באדם, דבר שגרם לחסימתם במספר חיות.  דלף צד מסתמי בדרגה ממוצעת של 1.8 (בסולם של 1-4) נצפה במרבית החולים. יש להדגיש שההשתלה בוצעה בחיות ללא הסתיידות של המסתם.

נדידת המסתמים דיסטלית הוסברה ע”י דחיפתם, בשלב התקנתם, ע”י זרם הדם. בהמשך הניסוי, הפחיתו החוקרים  זמנית את זרימת הדם מבעד למסתם בזמן ההשתלה ובעיה זו נפתרה. הנדידה הפרוקסימלית יוחסה לכשל טכני בשלב הניתוק מהקטטר וכן לעובדה שהמדובר במסתם נורמלי, אלסטי, ללא הסתיידות. המחברים טוענים שדווקא הסתיידות האנולוס מהווה עוגן לאחיזה של המסתם.

השתלת מסתם בגישה מילעורית מוצעת כיום לחולים עם התוויות נגד לניתוח קונבנציונלי. הכללת חולים אשר יכולים לעמוד בניתוח, במחקר הבודק השתלה מילעורית (בצינתור) עדיין בעייתית בהיבט האתי.  שכן, נותרו שאלות קליניות משמעותיות בנוגע לבטיחות, יעילות ועמידות לאורך זמן של המסתמים המושתלים בצינתור.

לסיכום, למרות בעיות משמעותיות אשר הודגמו במחקר הנוכחי בחזירים, המחברים מאמינים שאת חלק גדול מהמגבלות  ניתן ליחס למודל החיה עצמו ולא למתודולוגיה של השתלה דרך חוד הלב.    

לינק למאמר: לחץ כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם סוכרת מסוג 2 מעלה את הסיכון לתמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית? (Cardiol Res)

    האם סוכרת מסוג 2 מעלה את הסיכון לתמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית? (Cardiol Res)

    במאמר שפורסם בכתב העת Cardiology Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי התמותה של חולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית ירדו בין השנים 1999 עד 2020. גורמי הסיכון למוות לבבי פתאומי עודכנו בקווים המנחים מטעם ה-AHC/ACCF […]

  • היעילות של חסמי ביתא ומעכבי ACE בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית (Cardiol Res)

    היעילות של חסמי ביתא ומעכבי ACE בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית (Cardiol Res)

    במאמר שפורסם בכתב העת Cardiology Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות Carvedilol בשיפור קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית בהיקף גדול יותר ממעכבי ACE. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית הינה צורה של אי-ספיקת לב עם פרוגנוזה רעה והטיפול הטוב ביותר בחולים אלו אינו מוגדר היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי […]

  • הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 4:  מאמר שפורסם ב-JAMA מעדכן באשר להנחיות שפורסמו בכתב העת של ה-American Heart Association הכוללות מגוון היבטים בטיפול, כולל אבחון, החלטות לגבי ביצוע התערבות פולשנית לרה-וסקולריזציה, ייעוץ לשינוי אורח חיים, וטיפול תרופתי אופטימלי.

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: שימור הכליה בניתוחי לב: תפקידן של חומצות אמינו במניעת אי ספיקת כליות

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: שימור הכליה בניתוחי לב: תפקידן של חומצות אמינו במניעת אי ספיקת כליות

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “טיפ מחדר הרופא”.  היום נדון בנושא חשוב ביותר – כיצד ניתן לשמור על תפקוד הכליה ולהימנע מאי ספיקת כליות אקוטית לאחר ניתוחי לב. מחקרים חדשים מצביעים על כך שחומצות אמינו עשויות לשחק תפקיד חשוב במניעת אי ספיקת כליות כתוצאה מניתוחי לב. בפרק הזה נבחן את המנגנונים הפועלים, נדון בתוצאות המחקרים, […]

  • בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בדיקת סקר בהנחיית בינה מלאכותית בעזרת סטתוסקופ דיגיטאלי הכפילה את שיעורי אבחנת הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל בנשים הרות ולאחר-לידה בניגריה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה בזמן היריון ולאחר-לידה הינה מחלה מאתגרת לאבחון עקב תסמינים החופפים עם שינויים תקינים בהיריון. בדיקות סקר בהנחיית בינה […]

  • טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Hydroxychloroquine מלווה בסיכון מופחת לאוטם לבבי, אירוע מוחי ואירועים תרומבואמבוליים אחרים בחולים עם אבחנה של לופוס, השפעה מגנה זו פוחתת לאחר הפסקת הטיפול התרופתי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין חשיפה ל- Hydroxychloroquine ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולי לופוס. מדגם המחקר כלל 52,883 […]

  • שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    הפרעה בשונות היומית בקצב הלב מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת רבת-שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 349 חולים עם סוכרת מסוג 2 (81%) או מסוג 1 ממחקר CHAMPION; כמחציתם היו נשים ובגיל ממוצע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה