האם טיפול תרופתי להורדת ליפידים יעיל בחולים סוכרתיים ובחולים לא סוכרתיים?

ממחקר חדש עולה כי ישנה עדות חזקה, שטיפול תרופתי להורדת ליפידים (בעיקר סטטינים), מוריד משמעותית סיכון קרדיווסקולרי בחולים סוכרתיים ובחולים לא סוכרתיים. חולי סוכרת מרוויחים יותר במניעה ראשוניות ובמניעה שניונית.

המחקר העריך את התועלת הקלינית של טיפול תרופתי להורדת ליפידים בחולים עם וללא סוכרת במניעה ראשונית ושניונית.

המחקר היה מטה-אנליזה, שכלל 12 מחקרים ואת מקורות המידע הבאים : Cochrane, Medline, Embase, and reference lists עד לאפריל 2004. המחקר היה רנדומלי עם סמיות כפולה זמן מעקב של לפחות שלוש שנים.

התופעה הראשית, שבדקו הייתה אירועים קורונרים גדולים, שהוגדרו כמוות ממחלת לב קורונרית, MI לא פטלי או פרוצדורות רה-וסקולריזיות מיוקרדיאליות. נמצא כי טיפול תרופתי להורדת ליפידים לא פחות אפקטיבי בחולים סוכרתיים מאשר בחולים לא סוכרתיים. במניעה ראשונית, הורדת הסיכון לאירועים קורונרים גדולים הייתה 21% (רווח בר סמך 95% – 11% עד 30%, P<0.0001) בחולים סוכרתיים ו-23% (12%-33%, P=0.0003) בחולים לא סוכרתיים. במניעה שניונית, הירידה בסיכון הייתה 21% (10%- 31%, P=0.0005) ו-23% (19%-26%, P</=0.00001) בהתאמה. אך ההבדל בסיכון האבסולוטי היה גדול פי 3 במניעה שניונית.

כשהתוצאות תוקננו לסיכון הבסיסי, חולי הסוכרת הרוויחו יותר במניעה ראשונית ובמניעה שניונית. הליפידים בדם הורדו לרמה דומה בשתי הקבוצות.

מחקרים בעתיד צריכים להגדיר את הסף לטיפול בחולים אלה ואת ריכוזי הליפידים הרצויים, בעיקר למניעה ראשונית.

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה