עדכון ההנחיות לבדיקות סקירה ל-Abdominal Aortic Aneurysm (מתוך Ann Intern Med.)

U.S. Preventive Services Task Force (USPSTF) עדכן את ההנחיות לבדיקות סקר ל-Abdominal Aortic Aneurysm (AAA). לפי ההנחיות החדשות, המפורסמות ב-Annals of Internal Medicine, מומלץ לבצע בדיקות סקר באמצעות אולטרה-סאונד בגברים בגילאי 65-75 עם היסטוריה של עישון.

הפרוגנוזה של קרע (Rupture) של AAA גרועה מאוד, אך בדיקת אולטרה-סאונד היא שיטה מדויקת ואמינה לזיהוי AAA לפני קריעה.

בכדי לבחון את הסכנות והיתרונות של בדיקת סקר ל-AAA באוכלוסיה, החוקרים חיפשו מחקרים שפורסמו בין ינואר 1994 עד יולי 2004. ביניהם נמצאו 4 מחקרים שעסקו בבדיקות סקר ל-AAA בגברים בגיל 65 ומעלה. החוקרים סקרו את כל המחקרים, הכינו תקצירים ודירגו את איכותם.

במטה-אנליזה נמצא קשר משמעותי בין הזמנה להשתתף בבדיקות סקר ובין ירידה בשיעורי התמותה בעקבות AAA (Odds Ratio=0.57, 95% CI=0.45-0.74). במטה-אנליזה של שלושה מחקרים, לא נמצא הבדל משמעותי בתמותה מסיבה כלשהי (OR=0.98, 95% CI=0.95-1.02).

המחקר היחיד שבחן בדיקות סקר ל-AAA בנשים לא מצא ירידה משמעותית בתמותה בעקבות AAA. למרות שנראה כי בדיקות סקר אינו גורמות נזקים פיזיים או פסיכולוגיים, סיכונים של טיפול מג’ורי כוללים שיעורי תמותה בניתוח של 2-6% ותחלואה משמעותית לסיבוכים מג’וריים.

מגבלות המחקר כוללות בדיקות סקר שהתמקדו בגברים, העדר מידע על קבוצות אתניות או גזע, או על מאפייני קבוצת הביקורת, וחוסר אפשרות להכליל את הממצאים לאוכלוסית ארצות הברית מאחר שהמחקרים נערכו במדינות אחרות.

עבור גברים בגילאי 65-75, הזמנה להשתתף בבדיקות סקר ל-AAA הביאה לירידה בתמותה בעקבות AAA. טיפול קשור בסיכונים משמעותיים של תמותה במהלך הניתוח וסיבוכים. עם זאת, ייתכן והסיכון משתלם בגברים עם AAA גדול מ-5.5 ס”מ, המועד ביותר לקריעה.

במאמר מערכת שפירט את ההנחיות של צוות המומחים, פירסם USPSTF המלצה מדרג B לביצוע בדיקת סקר יחידה ל-AAA באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד, בגברים בגילאי 65-75, המעשנים בהווה או עישנו בעבר. המלצות אלו פורסמו בעקבות יתרון קל, עם עדות חזקה לפיה בדיקות סקר ל-AAA ותיקון ניתוחי של AAA גדול (מעל 5.5 ס”מ) בגברים אלו מביאה לירידה בתמותה הקשורה ל-AAA. לאחר תוצאות שליליות בבדיקת אולטרה-סאונד בודדת בגיל 65, תמותה בעקבות קרע AAA נדירה מאוד.

כמו כן, יש עדות חזקה כי בדיקת אולטרה-סאונד של הבטן היא בדיקת סקר מדויקת ל-AAA, כאשר מבוצעת במקומות מוסמכים, ובקרת איכות תקינה. הרגישות עומדת על 95%, הסגוליות קרובה ל-100%.

אולם, קיימת גם עדות חזקה לנזקים חשובים בעקבות בדיקות סקר וטיפול מוקדם. בין היתר מדובר במספר גדול של ניתוחים הקשור בתחלואה ותמותה, ונזקים פסיכולוגיים לטווח קצר. תמותה בבית החולים הקשורה בניתוח פתוח עמדה על 4%, ושיעור הסיבוכים עומד על 32%, כולל MI, Respiratory Tract Failure, אי ספיקת כליות, איסכמיה של המעי הגס או חוט השדרה, וזיהומים של השתל.

USPSTF לא כלל המלצות בעד או נגד בדיקות סקר ל-AAA בגברים בגילאי 65-75 שלא עישנו מעולם (המלצה מדרג C). למרות עדות חזקה לפיה בדיקות סקר ל-AAA בגברים בגילאי 65-75 שלא עישנו מעולם קשורה בירידה בתמותה בעקבות AAA, קיימת שכיחות נמוכה של AAA גדולים בגברים שלא עישנו מעולם, בהשוואה לגברים עם היסטוריה של עישון. לכן, היתרון הפוטנציאלי של בדיקות סקר לגברים שלא עישנו מעולם הוא קטן.

מאחר שקיימות עדויות רבות לפיהן בדיקות סקר וטיפול מוקדם ב-AAA עלולים לגרום נזקים חשובים, USPSTF סיכמו כי לא ניתן להגיע להמלצה כללית מאחר שההבדל בין היתרונות מול הסכנות שבבדיקות סקר ל-AAA, קטן מדי.

USPSTF פירסמו המלצה מדרג D כנגד בדיקות סקר רוטיניות ל-AAA בנשים, להן שכיחות נמוכה של AAA גדולים. לכן, מספר מקרי התמותה הקשורים ב-AAA הניתנים למניעה ע”י בדיקות סקר, קטן מאוד. מאחר שקיימות ראיות רבות לפיהן בדיקות סקר וטיפול מוקדם כרוכים בנזקים חמורים, צוות המומחים סיכם כי הסכנות בבדיקות סקר ל-AAA בנשים, עולות על היתרונות.

הפתוגנזה להתפתחות AAA היא מורכבות ומולטיפקטוריאלית. דרושים מחקרים נוספים כדי לברר את המהלך הטבעי של התפתחות והתקדמות AAA . כמו כן, קיים צורך בניתוח באיכות גבוהה של בדיקות סקר ל-AAA מנקודת המבט של החברה בארה”ב.

Ann Intern Med. 2005;142:198-211

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם היפוקסמיה משנית לדום נשימה חסימתי בשינה עלוה להביא לעליה בסיכון להישנות סרטן ריאות? (מתוך כנס SLEEP)

    האם היפוקסמיה משנית לדום נשימה חסימתי בשינה עלוה להביא לעליה בסיכון להישנות סרטן ריאות? (מתוך כנס SLEEP)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס SLEEP עולה כי אירועי היפוקסמיה ועומס היפוקסי משנית לדום נשימה חסימתי בשינה עלולים להביא לעליה בסיכון להישנות סרטן ריאות. החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של הרשומות הרפואיות של 403 מבוגרים (גיל חציוני של 74 שנים; 52% נשים) עם היסטוריה של סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) ונתוני […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה