סטטינים עשויים לשפר את התוצאה בניתוח כריתת פנים עורק הקרוטיד (Stroke)

חוקרים קנדיים מדווחים כי מתן טיפול מקדים באמצעות סטטינים לחולים סימפטומטיים העורברים ניתוח כריתת פנים עורק הקרוטיד (carotid endarterectomy) מוביל לירידה בשכיחות תופעות הלוואי בבית החולים.

אחד החוקרים, ד”ר Kennedy, מסביר בראיון כי נטילת סטטינים מפחיתה את הסיכון לתמותה או להתרחשות שבץ בעקבות הניתוח בחולים אלה. הוא מוסיף כי המנגנון איננו מובן לחלוטין והבנתו מחייבת מחקר נוסף, אך נראה שחולים העוברים ניתוח בכלי הדם עשויים להפיק תועלת מקבלת סטטינים לפני הניתוח.

החוקרים מציינים כי השימוש בסטטינים נקשר לירידה בתמותה בניתוחים שאינם ניתוחי לב והם החליטו לבדוק האם הדבר נכון גם בקרב חולים העוברים carotid endarterectomy.

החוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות של יותר מ-3000 חולים שעברו את הפרוצדורה במהלך תקופה של שנתיים. בסך הכל, 815 מתוך 2031 החולים הסימפטומטיים ו-665 מתוך 1252 החולים שאינם סימפטומטיים נטלו סטטין בעת האישפוז בבית החולים.

באף אחת מהקבוצות לא נצפה שיפור בתוצאה הקשורה ללב בבית החולים, אך השימוש בסטטינים בחולים הסימפטומטיים נקשר לירידה בסיכון לתמותה או להתרחשות שבץ איסכמי בבית החולים (ערך OR של 0.25). לא נצפתה תועלת במתן הטיפול בקרב החולים שאינם סימפטומטיים.

החוקרים מציינים כי חרף ההשפעות המועילות של הסטטינים שנצפו בחולים הסימפטומטיים, מדובר במחקר תצפיתי ולכן יש לבחון את הממצאים באמצעות מחקרים מבוקרים אקראיים.

במאמר מערכת מצורף מצוין כי בשל גודל המחקר לא ניתן להתעלם מן הממצאים, אך עולה צורך בבדיקה מחמירה של התוצאות.

לידיעה במדסקייפ

Stroke 2005;36:2058-2059,2072-2076.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה