שכיחות הקרצינומות של תאי הבסיס ושל תאי הקשקש עולה בקרב צעירים (JAMA)

תוצאותיו של מחקר חדש שנערך באוכלוסיה מעידות כי שכיחותם של סרטני עור שאינם מלנומה מצויה בעליה בקרב אנשים מתחת לגיל 40 שנים בארצות הברית. החוקרים מוצאים את האשם בשיזוף מכוון, ובהעדר שימוש מספיק בתכשירי הגנה מחשיפה לשמש.

החוקרים סקרו רשומות מה-Rochester Epidemiology Project, שבו השתתפה כלל האוכלוסיה המתגוררת ב-Olmstead מינסוטה. הם זיהו 451 מקרים של קרצינומה של קרצינומה של תאי בסיס (BCC) ו-70 מקרים של קרצינומה של תאי קשקש (SCC) שאובחנו בחולים מתחת לגיל 40 בין השנים 1976-2003.

בסך הכל, עמדה שכיחות ה-BCC המותאמת לגיל על ערך של 25.9 מקרים ל-100,000 נשים ועל ערך של 20.9 מקרים ל-100,000 גברים, ואילו שכיחות ה-SCC הממוצעת היתה דומה בשני המינים ועמדה על 3.9 מקרים ל-100,000 נבדקים. בקרב הנשים עלתה שכיחות מקרי ה-BCC באופן מובהק סטטיסטית משנת 1976 לשנת 2003,  בעוד שכיחות ה-SCC עלתה באופן מובהק בקרב נבדקי שני המינים במהלך תקופה זו.

החוקרת הראשית, ד”ר Christenson, מסבירה בראיון כי רק 60% ממקרי הסרטן שזוהו במחקר נמצאו באזור הראש והצוואר ורבים מהם נמצאו על פני שטח הגוף עצמו, דבר המעיד כי סביר שהעליה בשכיחות סרטני העור שאינם מלנומות נגרמה בעיקר בשל שיזוף במתכוון.

ד”ר Christenson מציינת כי על הרופאים לברר לא רק האם המטופלים משתמשים בקרם הגנה, אלא לשאול באיזה מקדם הגנה נעשה שימוש ולתת הסברים אודות שימוש נכון. היא מסבירה כי יש להשתמש בכמות מספקת של קרם הגנה ולמרוח אותו בכל 2-4 שעות. היא מדגישה כי חשוב להעביר את המסר במיוחד למבוגרים צעירים הנוהגים למרוח קרם הגנה על עור ילדיהם, אך לא על עורם שלהם.

החוקרים מציינים כי העליה בשכיחות המקרים עלולה להוביל לעליה אקספוננציאלית של סרטני עור שאינם מלנומה בקרב אנשים מבוגרים יותר מכיוון שתחלואה ב-BCC וב-SCC מגדילה את הסיכון להופעת מקרים עוקבים נוספים. ד”ר Christenson מסבירה כי במחצית מהאנשים החולים בסרטן עור שאיננו מלנומה יופיע סרטן נוסף מסוג זה בתוך 2-3 שנים, והסיכון עומד על 75% בקרב אנשים שאובחנו בשני סרטנים.

החוקרים מסכמים כי הממצאים גם מדגישים את הצורך להתמקד במניעה בקרב אנשים צעירים מאוד בכדי למנוע את העליה בשכיחות.

לידיעה במדסקייפ

JAMA 2005;294;681-690.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה