דיון קליני: ילד בן 10 שסבל מכאבים בירך הימנית.



ילד בן 10 ביקר במרפאה עקב כאבים בחלק העליון בעצם הירך הימנית. הכאבים החלו חצי שנה טרם בואו למרפאה. הכאבים הלכו והחמירו. הילד התלונן שהליכה והתעמלות מגבירים את הכאב והוא הלך בצליעה קלה. לפעמים הכאבים  העירו אותו בשינה. הוא לא סבל מעליית חום הגוף וכן לא ידוע על מכה ברגל בעבר.

בבדיקה, הילד נראה בריא. גובהו ומשקלו באחוזון ה 60 לגילו. הירך הימנית הייתה רגישה באספקט האנטרו-לטרלי. לא נמצא נפיחות, אך תנועות בפרק הירך גרמו לכאבים. בצילום רנטגן נצפתה תגובה פריאוסטאלית  מתחת ל trochanter   בירך הימנית.

בדיקת MRI הראתה אזור של סיגנל מוגבר המתחיל מתחת לצוואר הירך ונמשך 12 ס”ם לאורך החלק העליון של העצם. מיפוי הראה אזור עם ריכוז מוגבר  של טכנציום באותו מיקום.  בדיקה טומוגרפית ממוחשבת  הראתה אזור  של הרס העצם.

בבדיקות הדם, הספירה ורמת הסידן, האלקלין פוספטזה, ו  ALT היו תקינים. רמת הזרחן בדם, הייתה נמוכה 3.5 מ”ג/ לדציליטר.

הממצאים בבדיקות ההדמיה  השונות שנעשו יכולים להתאים למספר רב של אבחנות, ןביניהן:-

זיהום, גידולים שפירים דוגמת osteoid osteoma,  chondroblastoma,  eosinophilic granuloma,  hemangioma, periosteal chondroma.  גידול ממאיר, אך נדיר שנכלל באבחנה המבדלת הוא intracortical osteosarcoma.

מכל האבחנות האלה osteoid osteoma  האבחנה המתאימה ביותר לממצאים שנצפו בהדמיה. גידול זה  נפוץ יותר מאשר יתר הגידולים השפירים בעצם. 

אורכו בדרך כלל מ1 מ”מ ועד 15 מ”מ, ואופייני לו שהוא גורם לתגובה פריאוסטלית, ובצקת ברקמות הרכות מסביב. לפעמים קיימת יצירה של עצם בתוך הנגע. העצמות הנגועות ברוב המקרים הן עצם הירך ועצם השוק ה tibia.

בביופסית הנגע בחולה שלנו, נמצאו שלושת האזורים האופיינים ל osteoid osteoma. גרעין המורכב מעצם, באמצע רקמה חיבורית וכלי דם, והכול מוקף על ידי אזור סקלרוטי. לגבי אופי הנגע התנהל ויכוח משך זמן רב. לאחרונה נמצאו סטיות בכרומוזום 22 ברקמות בנגע, התומכות בדעה כי מדובר בגידול אמיתי, אם כי שפיר.

מה הטיפול המיטבי ?

בעת האבחנה, osteoid osteoma בדרך כלל כבר הגיע לגודלו הסופי. במצב שהכאבים סבירים או שניתן להתגבר עליהם על ידי משככי כאבים יש מקום להמליץ על מעקב ללא טיפול אגרסיבי. ידוע שבאחוז מסוים של  חולים הגידול נעלם באופן ספונטאני   אחוז המקרים שמתרפאים טרם הוברר. בסדרה קטנה אחת של מקרים התברר ש 60% הבריאו ללא התערבות ניתוחית. הניסיון מלמד שהסיכוי להעלמות הגידול יכול להתעכב  עד שבע שנים. 

מתי אם כן יש מקום לטיפול ?

כאשר הכאבים עזים ואינם נשלטים על ידי אנלגטיקה.

כאשר קיים דלדול השרירים.

כאשר יש נזק עצבי, לדוגמא העדר החזרים

כאשר ה osteoid osteoma  נמצא קרוב למפרק

או כאשר הנגע נמצא בתוך עמוד השדרה מיקום זה יגרום לעקמת.

ההתערבות הקובנציונלית ניתוח להרחקת הגידול. בעת האחרונה נכנס לשימוש שיטת ה  radiofrequency. שיטה זאת פועלת כמיקרוגל.  הגלים המוקרנים מעלים את חום הרקמה בתוך הנגע ומביאים למות תאי הגידול.  שימוש בקרני לייזר גם יעיל אך מסובך יותר מבחינה טכנית.

הטיפול בשיטות אלה מצליח ב  90% של החולים.

ומה קרה לחולה שלנו ?

הוא טופל בשיטת ה  radiofrequency  במרפאת חוץ אך בהרדמה כללית. הילד נזקק למשככי כאבים למספר ימים נוספים. כעבור שמונה חודשים הגידול חזר וטופל שנית באותה שיטה. בינתיים עברו  שש שנים של מעקב והגידול לא חזר.

המקרה תואר ב New England Journal of Medicine  מיום 17 לחודש מרץ 2005.

           

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה