oxycodone – פרופיל פרמקולוגי ומידע קליני בטיפול בכאב כרוני (Minerva Anestesiol)

מאמר שפורסם לאחרונה סוקר את השימוש ב-oxycodone ומעיד כי מדובר בטיפול יעיל בחולים הסובלים מכאב כרוני.

אופיאואידים מצויים בשימוש נרחב כטיפול משכך-כאב יעיל בחולי סרטן. למרות שהנושא היה נתון במחלוקת במהלך שנים, הם התקבלו לשימוש גם בחולים הסובלים מכאב כרוני שאיננו קשור למחלת הסרטן. oxycodone לבדו או בשילוב עם תרופות אחרות משמש מזה למעלה מ-80 שנים בטיפול במגוון תסמונות כאב.

כתרופה יחידה, השוק של oxycodone בשחרור מבוקר (CR) בארצות-הברית צמח מ-10% בשנת 1996 ל-53% בשנת 2000 והוא הפך לטיפול האופיאואידי המוביל בארצות-הברית. מידע עכשווי מעיד כי שילוב של oxycodone במינון 5 מ”ג ושל acetaminophen (הוא אקמול) במינון של 325 מ”ג, הינו הטיפול האופיאואידי הנפוץ ביותר בכלל המקרים המאובחנים בכאב כרוני.

בהשוואה למורפין, ל-oxycodone זמינות גבוהה יותר דרך הפה ופוטנטיות גבוהה בערך פי שניים. מידע פרמקו-קינטי ופרמקו-דינמי תומך בכך ש-oxycodone הוא אופיאואיד פעיל פרמקולוגית שאיננו מחייב הפיכה ל-oxymoprhone לצורך הפעילות.

שבעה מחקרים בחנו את בטיחות ויעילות ה-oxycodone בטיפול בכאבים שאינם קשורים למחלת הסרטן (כאבי גב תחתון, כאבי אוסטיאו-ארטריטיס, וכאבי נוירופתיה סוכרתית). oxycodone בעל שחרור מיידי (IR) ובעל שחרור מבוקר (CR) הראו יעילות ובטיחות דומות.

המינון היומי הממוצע ששימש במחקרים עמד על כ-40 מ”ג, עם שכיחות נמוכה של תופעות לוואי אי-סבילות טיפוסיות. בכאבי מחלת הסרטן, עשוי oxycodone להחשב לחלופה למתן מורפין דרך הפה.

לא נמצאו הבדלים ביעילות שיכוך הכאב בין CR oxycodone לבין CR morphine. ההכנות מסוג שחרור מבוקר, עם משך פעולה ארוך, מעלות יתרון בשל אינטרוולי המינון הארוכים יותר וההשפעה המושהה בשיכוך הכאב.  

Minerva Anestesiol. 2005 Jul-Aug;71(7-8):451-60.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה