ההרגלים הבריאותיים של האם משתקפים בסיכון לחלות באסטמה במשך שני דורות לפחות

תוצאות מחקר שהוצג במסגרת הקונגרס העולמי לאלרגיה מעידות כי נשים שמעשנות במהלך ההריון מגבירות את הסיכון להתפתחות אסטמה בקרב ילדיהם ובקרב נכדיהם. ד”ר Warner, שהציג את הממצאים, מסביר כי באופן כללי תלויה רגישותו של ילוד לאסטמה במאזן עדין בין האימונולוגיה האמהית והאבהית וגורמים סביבתיים וכי הרופאים יכולים להעזר בידע זה בכדי לפתח אסטרטגיות טרום-לידתיות למניעת אסטמה ואלרגיות.

נשים מייצרות כמויות גדולות של הציטוקינים IL-4 ו-IL-13 כאשר הן הרות. לרוב, מקושרים ציטוקינים אלה לאלרגיות ולהתפתחות IgE, אך במהלך ההריון הם חודרים למי השפיר ומונעים מהאם לפתח תגובה אלרגית כנגד העובר, מפרט ד”ר Warner. הוא מוסיף כי הציטוקינים הרגולטוריים IL-10 ו-TGF-ביתא מיוצרים גם הם במהלך ההריון ותורמים לעיכוב התגובה האימונית כנגד העובר.

העובר עלול לבלוע את הפקטורים הללו המצוים בתוך מי השפיר ולהולד עם תגובה אלרגית קלה, שלרוב נעלמת זמן קצר לאחר הלידה. אולם, שינויים או אי-סדרים מסויימים עלולים לשנות את המאזן ולהגביר את סיכון הילוד לפתח אסטמה. השפעה אחת כזו היא הימצאות אלרגיה כלשהי באם. השפעה נוספת נגרמת בשל תזונת האם, כשכמה מחקרים מעידים על קשר בין הסיכון לאסטמה בילוד לבין צריכת שומנים או פירות טריים על-ידי האם במהלך ההריון.

חשיפה של האשה ההרה לאלרגנים מסוימים, לאנטיביוטיקות ולאקמול עלולה גם היא להשפיע על הסיכון להתפתחות אסטמה בילוד. ניתוח קיסרי מעורב ביצירת הסיכון, אולי משום שהוא מונע את החשיפה לאורגניזמים המצויים במערכת העיכול של האם שבהם נתקל העובר במהלך הלידה הואגינלית.

אחת ההשפעות המעניינות הינה השפעת היסטורית העישון של הסבתא, כמו גם של האם, על הסיכון לילוד, אולי משום שאפילו עישון של הסבתא עלול לשנות את הדנ”א ולהשפיע על הגנים בדורות הבאים. ד”ר Warner מסביר כי בכל מקרה, אלרגיה היא תופעה המתחילה להתפתח כבר בלידה, אם לא לפני כן. אלרגנים מסוימים נמצאו ברקמות העובר כבר בשבועות ה-14-16 להריון, דבר המעיד על תהליך סנסיטיזציה שכבר החל בשלב זה.

הממצאים מעידים כי ההמלצות הניתנות על-ידי הרופאים לנשים ההרות, כמו הקפדה על תזונה נכונה והימנעות מעישון, המיועדות להבטיח את בריאות הילוד הכללית, מסייעות גם בצמצום הסיכון להתפתחות אסטמה בילוד.

אולם, מסכם ד”ר Warner, לא מומלץ להמנע מחשיפה לאלרגנים, שכן הדבר עלול להפריע להתפתחות המשאבים האימונולוגיים ההכרחיים בילוד.

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה