ממצאים לא כליליים מזוהים לעיתים קרובות ב-CT אנגיוגרפיה כלילית

ממצאים לא כליליים מתגלים לעיתים קרובות  ב-CT אנגיוגרפיה כלילית (CTCA) ולעיתים קרובות הם משמעותיים, על פי ממצאים שהוצגו בפגישת ארגון  Roentgen Ray.

אנגיוגרפיית קטטר היא הגולד סטנדרט המשמש להערכת מחלת עורקים כליליים, אמרה החוקרית הראשית ד”ר סמיטה פאטל מאונ’ מישיגן. עם זאת, CTCA עולה בפופולריות ולכן ממצאים נוכחיים יכולים להפיק חשיבות גדולה יותר.

המחקר כלל 98 חולים שהוערכו עם CTCA מולטידטקטור. רק ל- 38 חולים לא היו בכלל אבנורמליות מלבד העורקים הכליליים. מתוך 60 אחרים עם ממצאים לא כליליים, ל-43 היו אבנורמליות אשר הוערכו כמשמעותיות או משמעותיות פוטנציאליות.

ל-16 חולים היו קשרי ריאה, בשני מקרים סרטן ריאות בשלב 1 אובחן. הממצא הפולמונרי הנפוץ השני היה אמפיזמה ב-11 חולים.

ממצא לא כלילי עיקרי היה אפוזיה פריקרדיאלית ב-20 חולים ואחריה מפרצת אאורטית תורטית, ב-8 חולים.

אבנורמליות מדיאסטינליות היו ממצאי חזי נפוץ גם כן, כולל מסות ב-3 חולים ולימפהאדנופתיה ב-12. אבנורמליות בטניות נמצאו ב-11 חולים, כולל פגיעות כבד ב-7, מיימת ב-3 ומסה פנקריאטית ב-1.

מדוע קיים אחוז גבוה של ממאצאים לא כליליים עם פוטנציאל משמעותי בחולים אלו? ד”ר פאטל אמרה כי הסיבה אינה ברורה, אך היא אולי קשורה לגורם הסיכון הקיים במספר מחלות: עישון. רבים מהחולים היו מעשנים, דבר המעלה את הסיכון למחלת עורקים כליליים, סרטן ריאות, אמפיזמה, וחלק מהמחלות האחרות שנצפו.

בעוד ש-CTCA אולי הציל את חייהם של שני חולי סרטן ריאות, ד”ר פאטל ציינה כי המשמעות הקלינית של ממצאים לא כליליים שהתגלו אינה ברורה. יש צורך במחקרים נוספים בכדי לקבוע את ההיסטוריה הטבעית של האבנורמליות שזוהו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה