שימוש ב דלתא SOFA חולים עם כשל רב מערכתי , מאת ד”ר שאול לב, עורך מדור טיפול נמרץ

תסמונת הכשל הרב מערכתי (MODS) מהווה גורם תמותה ראשון במעלה בקרב חולים ביחידות לטיפול נמרץ (ICU).

השימוש באינדקסים שונים במטרה להעריך את חומרת המחלה ולנבא תמותה גובר בשנים האחרונות.כלי הערכה שפותח בשנים האחרונות הינו הSOFA  (Sequential organ failure  assessment).

אינדקס זה מחושב כאשר החולה מפגין כשל באחת ממערכות הגוף ונותן ניקוד לפי חומרת הכשל.

ניקוד גבוה מנבא סיכוי גבוה לתמותה.ניתן לחשב את הSOFA יומית וניקוד גבוה במשך מספר ימים קשור אף הוא לתמותה גבוהה. שימוש בערכי הSOFA לקבלת החלטה על הגבלת טיפול או הפסקתו מדווח יותר ויותר בספרות.

במחקר שפורסם לאחרונה על ידי קבוצה ספרדית מברצלונה נבדק השימוש היומי ב SOFA ככלי לקבלת החלטות טיפוליות הנוגעות להגבלת טיפול.

המחקר בוצע באופן פרוספקטיבי ב75 יחידות לטיפול נמרץ בספרד. על  1340  חולים שפתחו MODS.

בחולים אלו חושב מדד הSOFA באופן יומי.ונעשה חישוב לשינוי היומי בSOFA (דלתא SOFA). סכום השינויים היומיים נקבע אף הוא. החלטה על הגבלות טיפוליות נעשתה ביוזמת הרופאים המטפלים.

שיעור התמותה ביחידה  בקרב החולים עמד על 37.3% ועל 44.6% בתוך בית החולים.

ב70% מהחולים נעשתה הגבלה טיפולית מלאה או חלקית. ההגבלה השכיחה ביותר הייתה החלטה על המנעות מביצוע החייאה ואחריה הפסקת ביצוע דיאליזה.

המחקר העלה כי לחולים עם SOFA מקסימלי מעל 13, אחוזי תמותה של 100%  באם הSOFA המינימלי היה לפחות 10 הגיל מעל 60 והייתה מגמת החמרה במצבם על פי דלתא SOFA חיובי במשך 5 ימים ראשונים לשהותם ביחידה.

המחקר מראה כי כצפוי חולים קשים ומבוגרים  אשר מצבם מחמיר במשך יותר מ5 ימים סיכויי נמוך מאוד להשתפר.

הבעיה העיקרית היא כי היכולת לקבל החלטות טיפוליות הנוגעות להפסקת או הגבלת טיפול ביחידה לטיפול נמרץ נסמכות בעיקר על הערכה פרטנית של כל חולה וחולה והשימוש בכלים סטטיסטיים לחולה הבודד לצורך קבלת החלטה כה משמעותית הינו בעייתי .

   

L.Cabre-Multicenter study of the multiple organ dysfunction syndrome in intensive care units: the usefulness of Sequential Organ Failure Assessment scores in decision making. Intensive Care Med. 2005 Apr 26

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה