SGBCC: זומרה נמצאה מועילה למניעת סיבוכי שלד או אובדן מסת עצם בנשים עם סרטן שד

חומצה זולדרונית (זומרה) עשויה למנוע משמעותית אובדן עצם בנשים המקבלות טיפול אנדוקריני אדג’ובנטי לסרטן שד מוקדם או מתקדם, אמרו חוקרים בכנס האונקולוגי הבינלאומי התשיעי בסנט גאלן: טיפול ראשוני בסרטן שד מוקדם.

נשים עם סרטן שד מטופלות לעיתים קרובות במעכב אדג’ובנט ארומוטאז לטווח ארוך. עם זאת, טיפול זה ידוע כמפחית צפיפות עצם, דבר היכול להוביל לשברים וסיבוכי שלד.

ניסוי שלב 3 המשווה טיפול אנדוקריני ומדכא הורמון גוסרלין עם או ללא זומרה נערך ע”י קבוצת מחקר אוסטרית לסרטן שד וקולורקטלי (ABCSG-12). המחקר חילק באקראי 401 נשים עם סרטן שד בשלב I או II בתגובתיות להורמון לקבלת אחד מארבעת הטיפולים למשך 3 שנים.

שני הטיפולים הראשונים כללו טמוקסיפן אורלי 20 מ”ג ליום וגוסרלין תת עורי 3.6 מ”ג כל 28 יום, עם או ללא 4 מ”ג זומרה תוך ורידית פעם בששה חודשים. שני הטיפולים האחרים כללו מינונים דומים של גוסרלין עם מעכב ארומוטאז 1 מ”ג ליום עם או ללא זומרה.

החוקרים מדדו צפיפות מסת עצם (BMD) בהתחלה, ולאחר 6, 12, ו-36 חודשים.

לחולים בשתי קבוצות הזומרה היו ערכי BMD שלא השתנו משמעותית מערך הבסיס כל תקופת הטיפול. חולות שלא קובלו זומרה חוו אובדן משמעותי של מסת עצם, חמור במיוחד באלו שהשתמשו באנסטרוזול.

לא נראתה רעילות נוספת מזומרה.

על פי החוקרים, טיפול בזומרה הפחית משמעותית את היחס בין החולים שפיתחו אוסטאופורוזיס או אוסטאופניה בעמוד השדרה הלומברי.

נשים בגיל המעבר בטיפול מעכבי ארומוטאז אמורות גם כן להפיק תועלת מזומרה, על פי כותבי מחקר Zometa-Femara Adjuvant Synergy שהוצג גם הוא בכנס. מחקר זה חילק באקראי נשים בגיל המעבר עם סרטן שד מוקדם למתן לטרוזול (פמרה) במשך 5 שנים לקבלת זומרה 4 מ”ג כל 6 חודשים החל מהתחלת טיפול לטרוזול או לאחר שנצפתה ירידה משמעותית במסת עצם.

במחקר נוסף שהוצג, מצאו החוקרים כי חולים עם גרורות עצם מסרטן שד מתקדם השיגו השפעות טובות יותר על העצם בטיפול הורמונלי מ-4 מ”ג זומרה בהשוואה לתרופה ביפוספנטית אחרת, פמידרונאט 90 מ”ג.

ניסוי 12 חודשים זה הוצג בכנס ע”י קבוצה בראשות ד”ר מינג זנג, חברת נוברטיס, אשר משווקת את התרופה זומרה.

קבוצתו של ד”ר זנג מצאה כי בערך ב-50% מהחולים בטיפול הורמונלי, זומרה הפחיתה משמעותית היקרות אירוע שלד נוסף, כולל שברים, ניתוח או טיפול הקרנתי, ודחיסת עמוד השדרה ב-45% בהשוואה לפמידרונאט.

על פי החוקרים, זומרה שימשה בגברים עם אובדן דומה של מסת עצם בעקבות טיפול מפחית אנדרוגן לסרטן הערמונית.

לידיעה בדוקטור’ד גייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה