מחקר מוצא קשר בין שומנים וליפופרוטאינים לבין גורמים המוסטטיים לאחר אוטם לב (J Thrombo Haemost)

תוצאות מחקר חדש מעידות על קשר משמעותי בין שומנים וליפופרוטאינים לבין גורמים המו-סטטיים. נמצא קשר ספציפי בין מדידות ליפופרוטאינים , הכוללות את פיזור גדלי החלקיקים, לבין פקטור VIIa (הקרוי FVIIa), פקטור von Willebrand (הקרוי VWF), ערך ה- D-dimer, וערך ה-plasminogen activator inhibitor-1 (הקרוי PAI-1).

בכדי לחקור את הקשרים בין השומנים, הליפופרוטאינים והגרומים ההמו-סטטיים, רשמו החוקרים למחקר 1045 חולים שסבלו מאוטם לבבי אקוטי. גיל החולים היה 21 שנים ומעלה.

בדיקות דם נלקחו בביקור בתחילת הניסוי, חודשיים לאחר אינדקס אוטם שריר הלב האקוטי. בדגימת הדם בוצעו כמה בדיקות של פקטורים המוסטטיים, בדיקות סטנדרטיות של כולסטרול ושל ליפופרוטאינים. בנוסף, נאספו משתנים קליניים כמו מידע דמוגרפי, ערך ה-BMI, יתר לחץ-דם, סוכרת, עישון, ערך ה- ejection fraction בחדר שמאל, וגודש הריאות בבדיקה רדיוגרפית.

הסמנים השונים שימשו לביצוע אנליזות רבות משתנים ואנליזות חד-משתנים. שני סוגי האנליזות נערכו עם וללא הקו-משתנים הקליניים.  

באנליזת הרגרסיה רבת המשתנים, ללא הכללת הגורמים הקליניים, נמצאו ערכי ה-HDL-C וגודל חלקיקי ה-HDL כחזאים בלתי-תלויים ומשמעותיים של FVIIa, גודל חלקיקי ה-HDL שימש לצפות את ערכי ה-VWF, וה-HDL-C, גודל חלקיקי ה-HDL וה-LDL שימש לצפות את ערך ה-D-dimer. גודל חלקיקי ה-HDL ורמות הטרי-גליצרידים שימשו משמעותית לצפות את ערכי ה-PAI-I.

אחרי התאמת הגורמים הקליניים, נמצאו ערכי ה-HDL-C, ערכי הליפופרוטאין Lpa, ערכי הליפופרוטאין apoB, וה-warfarin כחזאים בלתי-תלויים ומשמעותיים של FVIIa, ואילו גודל חלקיקי ה-HDL, גיל החולה, מוצאו, סוכרת, רמת אינסולין, ו-warfarin נמצאו כחזאים של VWF. את פעילות D-dimer ניתן היה לצפות באמצעות HDL-C, גודל חלקיקי ה-HDL, גודל חלקיקי ה-LDL, השימוש ב-warfarin , הימצאות יתר לחץ-דם, ומין החולה. גודל חלקיקי ה-HDL, ערך ה-BMI, רמת האינסולין ויתר לחץ-דם היו חזאים של PAI-I. בחולים שקיבלו טיפולי statin נמצאו רמות נמוכות משמעותית של D-dimer.

החוקר הראשי אומר כי המחקר מראה כי קיים קשר משמעותי סטטיסטית בין שומנים וליפופרוטאינים לבין גורמים המוסטטיים באנליזת משתנים יחידים. הוא מוסיף כי אנליזות רבות משתנים חשפו קשרים משמעותיים בין מדידות הליפופרוטאינים, הכוללות את פיזור גדלי החלקיקים, לבין FVHIIa, VWF, D-dimer, ו-PAI-1.

J Thrombo Haemost 2004 May;2:718-725

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה