adiponectin מתנקה מהגוף באמצעות הכליות

  במטופלים עם מחלת כליות בשלב הסופני (ESRD) , השתלת כליה מוצלחת מלווה בירידה משמעותית בריכוזי פלזמת adiponectin , דבר המציע כי הכליות מעורבות בביודגרדציה או /ו באלימנציה של adiponectin  ממחזור הדם.

  חלבון ה-adiponectin מופיע בפלזמה בריכוזים נמוכים באנשים עם טרשת עורקים, סוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה, או באנשים עם משקל עודף, בהשוואה לאנשים בריאים במשקל רגיל. במהופך, פלזמת adiponectin  גבוהה יותר נראתה במטופלים עם כשל כליתי כרוני.

  על מנת לחקור את התפקיד האפשרי של הכליות בויסות ה-adiponectin , החוקרים  אמדו את רמות ריכוזי פלזמת ה-adiponectin  במטופלים עם ESRD לפני ואחרי השתלת כליה.  המחקר כלל 44 מטופלים אורמיים, שעברו המודיאליזה ו-22 מטופלים בריאים עם לחץ דם תקין.   ריכוזי פלזמת adiponectin ומדד תנגודת האינסולין (HOMA-R) נמדדו במטופלים האורמיים(uremic) בני מקרים: זמן קצר לפני השתלת הכליה (Tx) ויום או יומיים לפני שחרור המטופל.

  התוצאות הראו כי  לפני ה-Tx,  ריכוזי פלזמת ה-adiponectin שנמדדו במטופלים האורמיים היו נמוכים משמעותית מאשר במשתתפים הבריאים.  לאחר השתלת כליה מוצלחת, ריכוזי פלזמת ה-adiponectin  ירדו משמעותית ב-40 מטופלים, וה-HOMA-R  עלה. עם זאת, שינויים בפלזמת ה-adiponectin  לא היו קשורים ישירות עם סרום הקריאטנין או אינדקס ה-HOMA-R.  בצורה מענינת, קשר חיובי משמעותי נראה בין המינון של פרדניזון (prednisone) או המינון הכללי של הקורטיסטרואיד לבין ריכוז פלזמת ה-adiponectin לפני שחרור המטופל.

  מחקר זה גילה כי השתלת כליה מוצלחת מלווה בירידה משמעותית של פלזמת adiponectin , מסכמים החוקרים;  ממצאים אלו תומכים בהשערה כי adiponectin  מנוקה על ידי הכליות.

לידיעה המלאה ב- doc’s guide

Transplant Proc 2003 Sep;35:6:2186-2189

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה