מינון גבוה ושימוש ממושך בסטרואידים בשאיפה קשור בסיכון מוגבר לקטרקט

 

מינונים גבוהים יותר ושימוש ממושך יותר בסטרואידים בשאיפה מעלים את הסיכון לירוד (cataract), כך עולה מתוצאות מחקר case-control שמתפרסם בגיליון אוקטובר של ה- British Journal of Ophthalmology. החוקרים הדגישו את חשיבות המודעות לסיבוך זה ושימוש במינונים נמוכים ככל האפשר למניעת תסמיני אסתמה.

קטרקט הוא הגורם העיקרי לירידה בראייה ועיוורון בכל העולם, מציינים החוקרים מה- London School of Hygiene and Tropical Medicine. כל חשיפה רחבה המגבירה את הסיכון לקטרקט היא בעלת חשיבות רבה מבחינת בריאות הציבור.

תוך שימוש ב-U.K.’s General Practice Research Database, זיהו החוקרים 15,479 מטופלים מעל גיל 40 עם קטרקט ומספר זהה של מטופלי-בקרה מתאימים בגיל, מין, מקום טיפול ותקופת מעקב.

בקרב המטופלים עם קטרקט, קרוב ל-11.5% קבלו מרשם לסטרואידים בשאיפה, בהשוואה ל-7.5% בלבד בקבוצת הביקורת. הסיכון לקטרקט עלה ביחס למינון התרופה, עם עליה מזערית בלבד בסיכון במטופלים שקיבלו פחות מ-400 מיקרוגרם ליום, אך עלייה של 69% במטופלים שקבלו סטרואידים בשאיפה במינון גבוה מ-1600 מיקרוגרם ליום. הסיכון לקטרקט גם עלה ביחס למשך הטיפול.

יש לשקול סיכון זה לאור התועלת שבקורטיקוסטרואידים בשאיפה עבור מטופלים רבים עם אסתמה וחלק מהמטופלים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית, מציינים החוקרים. 

החוקרים מסכמים כי ממחקר זה עולה עדות שמינונים נמוכים של סטרואידים קשורים בסיכון נמוך לקטרקט. יש צורך בהגברת המודעות לסיכון המוגבר לקטרקט הכרוך במינונים גבוהים של סטרואידים בשאיפה.

Br J Ophthalmol 2003;87:1247-1251

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה