לנטוס (LANTUS ) הושק גם בצרפת, זוכה להחזר מלא במדינות אירופה, וכובש את שוק האינסולין , אבל בארץ עדיין לא נכלל בסל הבריאות

ב-25/8 הושק ה- LANTUS , אינסולין בזאלי ארוך טווח, בצרפת. עד כה אושר הלנטוס לשיווק באירופה במדינות : גרמניה, פינלנד, אנגליה, אוסטריה, אירלנד, פינלנד, איטליה ושוודיה. בתחילת אוקטובר יושק התכשיר גם בהולנד.

בכל המדינות הללו נהנה התכשיר מהשתתפות מלאה של המדינה, כלומר הכללה בסל הבריאות. ברוב המקרים, על פי דווח שהועבר אלינו מחברת Aventis , מפתחת ומשווקת התכשיר, האישור ל- Reimbursement (החזר מלא למבוטח) ניתן עוד טרם הושק המוצר.

במדינות אלה, וגם בארה”ב הלנטוס חודר בקצב מואץ לשוק. בארה”ב , שם הושק הלנטוס כבר ב- 2001, לפי דווח של אוונטיס, הלנטוס הוא כבר האינסולין הנרשם ביותר.

באנגליה, שם משווק התכשיר במשך פחות משנה תופס הלנטוס כבר 10% משוק האינסולינים והיקף מכירות הוא של כ- 15 מיל’ יורו. 

על פי נתוני אוונטיס, רק כ- 20% מחולי הסוכרת בעולם משיגים שליטה מטבולית טובה, הבאה לידי ביטוי בערכי המוגלובין מסוכר, HbA1c , נמוכים מ-7% . המסר המרכזי של הלנטוס הוא יכולתו להשיג שליטה מטבולית טובה וערכי HbA1c נמוכים מ-7% הודות למנגנון הפעולה הייחודי אשר מאפשר הזרקה חד יומית של אינסולין בזאלי ארוך טווח המדמה את אופן שיחרור האינסולין באדם בריא.

ומה בארץ ?… הלנטוס לא נכלל בסל הבריאות. בהחלטות הועדה שהתפרסמו אצלנו ב-15/7 הוגדרה הלנטוס כתרופה חשובה במיוחד שיש לה מקום בסל הבריאות אך מחמת מגבלת התקציב אינה יכולה להכלל בסל הבריאות.

יש לציין שעבודות כלכליות-רפואיות שבוצעו בעולם ובארץ מצאו את הלנטוס כתכשיר cost effective , היינו בעל יחס עלות/תועלת טוב. בעבודה שבוצעה בארץ נמצא גם שלחולים הנמצאים ב- HbA1c גבוה (מעל 8%) ושאינם מצליחים להגיע לאיזון באמצעות אינסולין סטנדרטי או תכשירים פומיים, העברתם לטיפול בלנטוס תביא לחיסכון בסך עלות הטיפול בהם, כאשר לוקחים בחשבון את העלות הכרוכה בסיכון המוגבר של חולים אלה לפתח סיבוכים מקרווסקולרים ומיקרווסקולרים.

למרות אי הכללת התכשיר בסל, החליטה הנהלת שרותי בריאות מכבי לאפשר רישום ומימון התכשיר לחוליה (ראה ראיון עם פרופ’ שמר בו הוא מתייחס לכך).

בהנהלת אוונטיס מקווים שהקופות האחרות ילכו בעקבות מכבי. עם זאת, כידוע האוצר קורא כעת לחקיקה שתאסור על הקופות לספק תרופות שאינן בסל הבריאות, הוראה המקוממת את ראשי מערכת הבריאות בישראל.

מספר רופאים מומחים בסוכרת שעמם קיימנו שיחות (ושבקשו שלא להזדהות) סבורים שאי הכללת הלנטוס בסל, וההמנעות כתוצאה מכך בשימוש בתכשיר הינה עובדה מצערת ביותר, ואפילו “שערוריה”.

 לדבריהם, דווקא כיום, כאשר המגמה המתחזקת בקרב המומחים היא של Early Insulinzation, ללנטוס יש תפקיד חשוב בחיזוק מגמה זו.

על פי גישה זו, בניגוד למקובל בעבר, אין טעם לדחות את הטיפול באינסולין בחולי סוכרת סוג 2 עד להחמרה במצבו של החולה והגעתו להמוגלובין מסוכר גבוה במיוחד. על פי גישת ה-Early Insulinzation חולה שלא מצליח להגיע לאיזון בטיפול פומי סטנדרטי , יש להעבירו לטיפול באינסולין ולהשיג איזון מטבולי מוקדם ככל האפשר.

ללנטוס,  בגלל תכונותיו המיוחדות, יש תפקיד חשוב בקידום מגמה זו, בהיותו טיפול חד יומי נוח וקל לשימוש, עם פחות אירועי היפוגליקמיה (ראה ידיעה זו  מ- 8/9/03 ).

גם על פי הסקרים שערכה אוונטיס בישראל, למעלה ממחצית מחולי הסוכרת בארץ אינם מאוזנים מבחינה מטבולית. ומצד שני, הסקר שנערך בישראל (ע”י חברת גיאוקרטוגרפיה) מצא חששות והתנגדויות לטיפול באינסולין, הן בקרב החולים והן בקרב רופאים.

נשמח לקבל כאן תגובות הקוראים, ובמיוחד אולי דווקא הגורמים המוסמכים בקופות, באמצעות “לחץ תגובה” , ובצורה זו לפתח דיון בנושא זה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה