אין הבדל בתוצאות ניתוח אנדרטרוקטומיה – endarterectomy בין נשים וגברים

מניתוח של מאגר המכיל מידע בנוגע לחולים שעברו ניתוחים בקרוטיד לא נמצא כל הבדל בתוצאות הניתוח בין נשים וגברים. ממחקרים קודמים ניתן היה לראות תוצאות שונות ומעלות מחלוקת בקשר להבדל בתוצאות האנדרטרקוטמיה בין נשים לגברים.   המחקר הנוכחי מצא הבדלים  דלים מאד תוך 30 יום מהניתוח ותוך שנתיים.

במחקר השתתפו כ 2000 נשים וכמעט 4000 גברים , בגיל 68 בממוצע.   30 יום לאחר הניתוח כ5.9% מן הגברים סבלו משבץ או מתו , לעומת כ6.2% מן הנשים. שיעור המוות בלבד בקרב החולים היה 1.8% לגברים מול 1.2% לנשים , ושיעור השבצים החוזרים היה 4.2% ו 5% , בהתאמה.

בתוצאות , לאחר שנתיים , היה שיעור של 15.3% לגברים מול 15% לנשים לשבץ או מוות , ושיעור המוות היה 9.7% מול 7.9% , ושיעור אחוז השבצים החוזרים היה 8.5% מול 9.9% , בהתאמה. ע”פ החוקרים , ההבדלים האלו אינם משמעותיים מבחינה סטטיסטית.

על בסיס התוצאות הללו ,מסרו החוקרים , אין להניא נשים מלעבור את ניתוח האנדרטרטקומיה, וכי גברים מופנים לניתוח בשכיחות גבוהה הרבה יותר מנשים-בניסוי זה היו  כמעט פי 2 גברים מנשים שעברו את הניתוח.    עוד יש לבדוק האם נשים פשוט לא מופנות לניתוח האנדרטרטקומיה בשכיחות שבה מופנים גברים או שמא יש נסיון מצד רופאים להניא אותן מלעבור את הניתוח.

לעומת תוצאות המחקר הנ”ל , ישנם תוצאות מנוגדות של הניסוי North American Symptomatic Carotid Endarterectomy Trial , שמצא הבדלים בין נשים לגברים בתוצאות ארוכות טווח של הניתוח.

לכתבה המלאה באתר doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה