הערכת היקף אבחנות היסטולוגיות שגויות של סרטן שד (J Clin Pathol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Pathology מדווחים חוקרים על שיעור תוצאות חיוביות-שגויות של סרטן שד בבדיקות היסטולוגיות לאחר ביופסית מחט או הסרה ניתוחית, הנע סביב 1%, עם הטרוגניות ניכרת בין מחקרים שונים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאבחנות היסטולוגיות חיוביות-שגויות השלכות דומות לאלו של אבחנת-יתר במונחים של טיפול מיותר. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית להערכת שכיחות תוצאות חיוביות-שגויות לאחר ביופסית מחט ו/או הסרה ניתוחית של השד.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library עד 30 באוקטובר, 2015. הם כללו מחקרי חתך להערכת הדיוק האבחנתי של ביופסית מחט לעומת הסרה ניתוחית; מחקרים להערכת הדירות בין פתולוגים שבחנו את אותן דגימות.

הסקירה כללה 16 מחקרים להערכת שיעור תוצאות חיוביות-שגויות של ביופסית מחט. בעשרה מחקרים (41,989 נגעים שנבחנו), שיעור תוצאות חיוביות-שגויות עמד על 0-7.1%. 21 מחקרים בחנו את ההדירות של פתולוגים. במחקרים עם מדגמים עוקבים, אקראיים או שכללו את כל הדגימות, שיעור התוצאות החיוביות-שגויות עמד על 0.25-2.4% עם ביופסית מחט ו-0.67-1.2% לאחר הסרה ניתוחית. במחקרים עם העשרת דגימות, שיעור התוצאות החיוביות-השגויות עמד על 1.4-6.2% . במחקרים להערכת מקרים נבחרים לחוות דעת שניה הדגימו שיעור תוצאות שגויות נע בין 0.29-12.2%.

החוקרים כותבים כי הטרוגניות נרחבת של המחקרים שנכללו בסקירה אינה מאפשרת הערכה רשמית. כאשר התמקדו במחקרים עם גודל מדגם גדול או איכות מתודולוגית טובה, שיעור התוצאות החיוביות-שגויות וסיווג שגוי של נגע שפיר כממאיר נעו סביב 1%. ההשפעה של אבחנות היסטולוגיות חיוביות-שגויות של סרטן שד אינה זניחה והינה בעלת חשיבות רבה.

J Clin Pathol. 2017;70(4):282-294

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה