היקף מותניים גבוה מעלה סיכון למחלות ממאירות (Br J Cancer)

OBESITY

עודף שומן גוף, בעיקר סביב קו המותניים, הינו מדד חשוב כמו מדד מסת הגוף בהעלאת הסיכון למגוון ממאירויות הקשורות בהשמנה, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, המדגישות את חשיבות אורחות חיים על הסיכון למחלות ממאירות.

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על מטה-אנליזה שכללה שבעה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שלקחו חלק בפרויקט CHANCES. המחקרים כללו 18,668 גברים ו-24,751 נשים, בגיל ממוצע של 62 ו-63 שנים, בהתאמה.

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין מדדים אנתרופומוטריים של השמנה כללית (מדד מסת גוף), גורם סיכון מוכח לממאירויות שונות, ופיזור שומן בגוף (היקף מותניים, היקף ירף ויחס היקף מותניים לירך), העשויים לשקף טוב יותר את הסיבוכים המטבוליים של השמנה, עם ממאירויות הקשורות בהשמנה וממאירויות באתרים ספציפיים (סרטן מעי גס ורקטום וסרטן שד לאחר-מנופאוזה).

לאחר חציון מעקב של 12 שנים זיהו החוקרים 1,656 מקרים חדשים של ממאירות הקשורה בהשמנה (שהוגדרה כסרטן שד לאחר מנופאוזה, מעי גס ורקטום, וושט תחתון, קרדיה של הקיבה, כבד, כיס מרה, לבלב, רירית רחם, שחלות וכליות) בגברים ובנשין. במטה-אנליזה של כלל המחקרים, הקשר בין מדדי השמנה, לכל עליית סטיית תקן, ובין הסיכון לכלל הממאירויות הקשורות בהשמנה יחדיו הצביע על יחס סיכון של 1.11 עבור מדד מסת הגוף, 1.13 עבור היקף מותניים, 1.09 עבור היקף ירך ו-1.15 עבור יחס היקף מותניים לירכיים.

היקף העליה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום עמד על 16%, 21%, 15% ו-20%, בהתאמה, לכל עליית סטיית תקן במדד מסת הגוף, היקף מותניים, היקף ירך ויחס היקף מותניים לירך, בהתאמה.

החוקרים זיהו השפעה של טיפול הורמונאלי על הקשר עם סרטן שד לאחר-מנופאוזה, כאשר בנשים שלא קיבלו מעולם טיפול הורמונאלי תועדה עליה של כ-20% בסיכון לסרטן, לכל סטיית תקן של מדד מסת גוף, היקף מותניים והיקף ירכיים, בהשוואה לאלו שלא קיבלו מעולם טיפול הורמונאלי.

לסיכום, מהמחקר עולה קשר חיובי דומה למדד מסת הגוף, היקף מותניים, היקף ירך ויחס היקף מותניים לירך עם כלל הממאירויות הקשורות בהשמנה ועם סרטן מעי גס ורקטום במבוגרים. באשר לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה, החוקרים מדווחים על עדויות המצביעות על השפעה של טיפול הורמונאלי על הסיכון הקשור במדדי השמנה.

Br J Cancer. 2017;116:1486-1497

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה