שיקולים בהחלטה מתי להפסיק לבצע בדיקות סקר לסרטן/ הוצג כאבסטרקט בכנס American Geriatrics Society

מאת ד”ר יוליה וקסמן

קלינאים נוטים להפסיק ביצוע קולונוסקופיות כבדיקת סקר לסרטן המעי הגס בהתאם להנחיות, אבל נוטים להמשיך ביצוע בדיקות סקר לסרטן שד ולסרטן פרוסטטה. תהליכי קבלת ההחלטות על הפסקות בדיקות הסקר אינם קונסיסטנטיים בין קלינאים שונים ובסוגי סרטן שונים.

במטופלים מבוגרים מאוד, היתרון בבדיקות סקר אינו ברור והנזק בבדיקות סקר יכול להיות גדול מאשר באוכלוסייה הצעירה. ההמלצה של מרבית האיגודים המקצועיים היא להפסיק בדיקות סקר לסרטן שד, פרוסטטה וקולון במטופלים שתוחלת חייהם הצפויה היא פחות מ- 10 שנים. למרות זאת קלינאים רבים ממשיכים בבדיקות הסקר בחולים שתוחלת חייהם הצפויה מתחת ל-10 שנים.

החוקרים ראיינו 30 רופאים /אחיות (primary care clinicians) על מנת לאתר את הסוגיות שמשפיעות על קבלת ההחלטות. הקלינאים היו מהדיסציפלינות הבאות: פנימית, משפחה וגריאטריה. הגיל החציוני של הקלינאים היה 48.2 שנים, 53% היו נשים, 80% היו רופאים ו- 20% אחיות (advanced practice clinicians).

קלינאים בצעו לעיתים קרובות יותר בדיקות סקר לסרטן שד ופרוסטטה מעבר לקויים המנחים לעומת סרטן המעי הגס. בסרטן שד הקלינאים ראו פחות אסוציאציה בין גיל מבוגר והנזק בבדיקת הסקר והם נטו להמליץ על ביצוע ממוגרפיות לנשים מבוגרות יותר. קלינאים עירבו יותר רופאים מומחים בהחלטה על קולונוסקופיות לעומת בהחלטה על בדיקות סקר לסרטן שד ופרוסטטה.

בקבלת ההחלטות הקלינאים שקלו נזק מול תועלת, כאשר השיקולים כללו יעילות בדיקת הסקר, הנזק הישיר בבדיקת הסקר, הנזק ההמשכי מבדיקת הסקר, הנזק הצפוי מאי ביצוע בדיקת הסקר שיגרור פספוס של סרטן מתקדם וקלות הטיפול בסרטן.  השיקול החשוב ביותר היה שונה בבדיקות הסקר השונות. קלינאים היו מודעים יותר לנזק בבדיקות סקר לסרטן המעי הגס והפרוסטטה לעומת סקר לסרטן שד ונטו לדון עם המטופלים יותר על הנזק בבדיקות הללו. לעומת זאת לגבי בדיקות סקר לסרטן שד, הדיון עם המטופלות התמקד בעיקר בהעדר התועלת בבדיקה ולא בנזק. 

קיימת מודעות בקרב הקלינאים לאבחון יתר, שהוא פרמטר חשוב מבחינת נזק בבדיקות הסקר, במיוחד בסרטן פרוסטטה. לאור עומס העבודה במרפאות, קלינאים העלו את האפשרות לניצול אחר של הזמן שמושקע בדיון בבדיקות הסקר ביצוען. 

שיקולים נוספים שגורמים לרופאים להמשיך בבדיקות הסקר: הציפיה של המטופלים לבצע את בדיקות הסקר, חשש מתביעות וחשש שהכלים הקיימים להערכת תוחלת חיים צפויה אינם מדויקים. קלינאים רבים עושים את בדיקות הסקר כחלק מרוטינה וכלל לא עוצרים ושוקלים סיכון מול תועלת.

החוקרים מציעים לקחת בחשבון בשיקולים גם פרמטרים כמו רצון המטופל, מוטיבציה והענות לטיפול.

הכתבה פורסמה ב- MEDPAGE TODAY

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה