חברת פייזר וחברת מודרנה הולכות ראש בראש כנגד וריאנט דלתא (מתוך אתר medRxiv)

קורונה

חיסונים כנגד נגיף קורונה של חברת מודרנה הדגימו יעילות גבוהה יותר, בהשוואה לחיסונים של חברת פייזר כנגד הנגיף במהלך תקופת הזמן בה וריאנט דלתא החל להפוך לווריאנט הדומיננטי, כך מדווחים חוקרים במאמר שטרם עבר סיקור עמיתים ופורסם באתר MedRxiv.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים מבוגרים מבתי חולים במינסוטה, אריזונה, פלורידה, איווה וויסקונסין, עם לפחות בדיקת PCR אחת לנגיף הקורונה, אשר קיבלו לפחות מנת חיסון אחת של חברת פייזר או מודרנה לאחר 1 בדצמבר, 2020, אך לפני 29 ביולי, 2021, ולא נמצאו חיוביים לנגיף טרם קבלת מנת החיסון הראשונה.

מדגם המחקר כלל 119,463 משתתפים שקיבלו את החיסון של חברת פייזר ו-60,083 משתתפים שקיבלו את החיסון של חברת מודרנה.

החוקרים מציינים כי השכיחות של וריאנט דלתא במינסוטה בחודש יולי עמדה על 70%, בהשוואה לשיעורי הימצאות של 0.7% בחודש ינואר.

במטרה לקבוע את היעילות של החיסון, הם התאימו לפי מיקום גיאוגרפי ודמיון קליני משתתפים לא-מחוסנים, אלו שקיבלו חיסון של חברת מודרנה ואלו שקיבלו חיסון של חברת פייזר לפי מין, גזע, מוצא אתני, מקום מגורים, היסטוריית בדיקות לנגיף הקורונה ותאריך החיסון, כך שהיו 43,895 שלישיות תואמות.

התוצאים הקליניים שנבחנו כללו זיהום בנגיף הקורונה, אשפוז על-רקע COVID, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ, תמותה וזיהום לאחר חיסון (הוגדר כזיהום שאירע לפחות 14 ימים לאחר המנה השנייה של חיסון רנ”א שליח).

בתקופה שבין ינואר עד יולי במינסוטה, הן חיסון מודרנה והן חיסון פייזר הדגימו יעילות במניעת אשפוז על-רקע COVID (91.6% לעומת 85%, בהתאמה) ואשפוז ביחידת טיפול נמרץ (93.3% לעומת 87%, בהתאמה). לא תועדו מקרי תמותה בקבוצות אלו.

חיסוני מודרנה ופייזר גם הדגימו שיעורים דומים של אשפוזים במינסוטה (יחס שיעורי היארעות של 0.58, רווח בר-סמך 95% של 0.17-1.7 ויחס שיעורי היארעות של 0.53, רווח בר-סמך 95% של 0.0089-10, בהתאמה).

מהערכת הנתונים ממדינות שונות עלה כי שיעור הזיהומים לאחר קבלת חיסונים היה נמוך יותר בקרב אלו שקיבלו את החיסון של חברת מודרנה, לעומת חיסון פייזר (יחס שיעורי היארעות של 0.51, רווח בר-סמך 95% של 0.29-0.88), אם כי החוקרים מצאו כי שיעור האשפוזים ביחידות טיפול נמרץ היה דומה.

מהערכת הנתונים בפלורידה בלבד, החוקרים מצאו כי הסיכון לזיהום ביולי החודש בו החלה העליה בשכיחות וריאנט דלתא היה נמוך יותר במחוסני מודרנה לעומת מחוסני פייזר (יחס שיעורי היארעות של 0.39, רווח בר-סמך 95% של 0.24-0.62).

החוקרים מדווחים על ירידה בולטת ביעילות של החיסון של חברת פייזר במקביל לעליה בשיעורי וריאנט דלתא בארצות הברית, אך הקשר הזמני אינו מעיד בהכרח על סיבתיות. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להשוואה ישירה בין החיסונים ולבדוק את טיטר הנוגדנים המנטרלים בעקבות שני החיסונים, כמו גם מחקרים גדולים יותר עם אוכלוסיות מגוונות יותר.

מתוך אתר medRxiv

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה