ההשפעה של Trazodone על ההידרדרות הקוגניטיבית בחולי דמנציה (Int J Geriatr Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Geriatric Psychiatry מדווחים חוקרים מבריטניה על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי אין עדות לתועלת קוגניטיבית עם טיפול ב-Trazodone (טרזודיל) לעומת נוגדי-דיכאון אחרים בחולים עם דמנציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות מניסויים בבעלי חיים מצאו כי הטיפול ב-Trazodone עשוי להגן מפני שינויים ניווניים במערכת העצבים. לאור זאת, הם ביקשו לבחון את ההידרדרות הקוגניטיבית של חולים עם דמנציה תחת טיפול בתרופה זו אל מול אלו שנטלו נוגדי-דיכאון אחרים.

הסקירה כללה שלושה מחקרי עוקבה שהתבססו על מאגרי נתונים מבריטניה. הם התמקדו בכל החולים עם דמנציה שעברו הערכה בין השנים 2008-16 ודיווחו על נטילת Trazodone, Citalopram, או Mirtazapine לאורך תקופה של לפחות שישה חודשים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת השינוי במבחן מיני-מנטל בחולים עם דמנציה מכל-סיבה שנטלו Trazodone לעומת חולים שנטלו Citalopram ו-Mirtazapine.

מדגם המחקר כלל 2,199 חולים עם דמנציה, כולל 406 מטופלים ב-Trazodone, עם משך מעקב ממוצע של 2.2 שנים. לא תועדו הבדלים בהידרדרות הקוגניטיבית בחולים עם דמנציה מכל-סיבה או דמנציה שאינה על-רקע מחלת כלי דם אשר טופלו ב-Trazodone, Citalopram, או Mirtazapine בכף אחד משלושת אתרי המחקר.

כאשר החוקרים שילבו את הנתונים משלושת אתרי המחקר במטה-אנליזה, הם זיהו ירידה ממוצעת גדולה יותר במדד מיני-מנטל בחולים עם דמנציה מכל-סיבה שנטלו Trazodone, בהשוואה לאלו שנטלו Citalopram (הבדל של 0.26 נקודות בכל מבחן מיני-מנטל עוקב, P=0.03).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות עדויות מוקדמות שתמכו בטיפול ב-Trazodone, אין מקום להמליץ על טיפול זה לשיפור תפקוד קוגניטיבי בחולים עם דמנציה.

Int J Geriatr Psychiatry. 2021 Sep 25

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה