הפחתה של 82% בסיכון להדבקה חוזרת בנגיף הקורונה בקרב גילאי 16-64 שחוסנו לראשונה לאחר החלמה מקורונה והפחתה של 60% בקרב גילאי 65 ומעלה (כללית, NEJM)

הודעת כללית

מדובר במחקר המתפרסם הלילה (16.2) בכתב העת הרפואי המוביל New England Journal of Medicine. את המחקר הוביל אגף רפואה בחטיבת הקהילה של כללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר.

צוות החוקרים ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את נתוניהם של מטופלי כללית כדי לבחון את יעילות חיסון הקורונה (חברת פייזר BNT162b2 ) במניעת הדבקה חוזרת בנגיף בקרב מחלימים מקורונה שקיבלו את החיסון שלושה חודשים לפחות לאחר החלמתם.

על פי הידוע הסיכון להידבקות בנגיף הקורונה פוחת משמעותית בקרב מחלימים מקורונה, אך עד כה לא היה ידוע עדיין כמה זמן הגנה זו שורדת. בעקבות זאת, הומלץ על ידי משרד הבריאות בישראל למחלימים מקורונה שטרם התחסנו, להתחסן במנת חיסון אחת וזאת שלושה חודשים לאחר החלמתם. אולם, המועילות של חיסון המחלימים טרם נבחנה על אוכלוסייה משמעותית, עד לפרסום מחקר זה. קבלת מנת חיסון אחת, מהווה תנאי לקבלת “תו ירוק” למחלימים.

המחקר התצפיתי עקב אחר כלל מטופלי כללית, בגילאי 16 ומעלה, שהחלימו מקורונה וחלפו לפחות שלושה חודשים ממועד החלמתם, והשווה את שיעורי ההדבקה החוזרת בקורונה באוכלוסייה שקיבלה מנת חיסון אחת או יותר לאחר ההחלמה, מול שיעורי ההדבקה החוזרת בקרב מחלימים שלא התחסנו כלל. 

המעקב בוצע בין התאריכים 1 במרץ 2021, המועד שבו משרד הבריאות אישר מתן חיסון למחלימים מקורונה ועד ל-26 לנובמבר 2021, לקראת סוף גל הדלתא בישראל.

החוקרים סקרו נתונים של 149,032 מטופלים בכללית שהחלימו ממחלת הקורונה. הם חולקו לשתי קבוצות באופן דינמי, בהתבסס על סטטוס קבלת החיסון. שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתני עבור מגוון גורמי סיכון, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות. בשל גודלן הרחב של הקבוצות ניתן לספק הערכה מדויקת של הקשר שבין קבלת מנת החיסון לבין שיעורי ההדבקה החוזרת בנגיף הקורונה, בעיקר בתקופת גל הדלתא.

ממצאי המחקר:

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 39. בסוף תקופת המחקר, 56% מאוכלוסיית המחלימים  קיבלו לפחות מנת חיסון אחת.

בקרב מקבלי מנת החיסון (שבוע ויותר אחרי קבלת החיסון)  נצפתה הפחתה של 82% בשיעור ההדבקות החוזרות ב– SARS-CoV-2בקרב גילאי 16-64;  והפחתה של 60% בהדבקות החוזרות בגילאי  65 ומעלה – בהשוואה למחלימים בני אותם גילאים שלא חוסנו כלל.

יש לציין שלפי תוצאות מחקר זה, לא נמצא יתרון למתן שני חיסונים למחלימים, על פני מתן חיסון אחד.

ממצא זה תומך בהנחיות משרד הבריאות בישראל, להסתפק בחיסון אחד למחלימים.

לדברי ד”ר דורון נצר (בתמונה), ראש אגף רפואה בקהילה בכללית: “עוד טרם פרוץ גל ההדבקה הרביעי מזן הדלתא, הנחו רשויות הבריאות בארץ ובעולם לחסן גם חולים אשר החלימו מקורונה.

הנחיה זו ניתנה כי היות ולאחר ההחלמה מקורונה נוצרים בגוף נוגדנים אך בשל היעדר מידע מבוסס ראיות למשך זמן של הגנה זו, הומלץ על מתן חיסון גם למחלימים. זהו המחקר המשמעותי הראשון המלמד שגם מחלימים מקורונה מפיקים תועלת מחיסון זה”. 

“תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי מתן חיסון קורונה למחלימים קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון להדבקה חוזרת. לציין שמידע זה היה נכון לתקופת גל הדלתא. אין לנו עדיין מידע לגבי רמת ההגנה למניעת הדבקה חוזרת בגל האומיקרון. ברור מעל לכל ספק כי המלצת משרד הבריאות כבר בחודש מרץ 2021 לחסן מחלימים, הועילה מאד בריסון גל הדלתא על כל המשמעויות הנובעות מכך. אנו משערים כי התועלת הפחותה שנצפתה בקרב בני 65 ומעלה נבעה מכך שהמחלימים מקורונה בגילאים אלה, נטו להקפיד הרבה יותר על כללי הריחוק החברתי ועטית מסיכות מאשר באוכלוסייה הצעירה ולכן באופן יחסי תוספת ההגנה מהחיסון היא פחותה, אך עדיין משמעותית ביותר”.

ד”ר נצר מוסיף “ממצאים אלה, שפורסמו בעיתון הרפואי מהמובילים בעולם, מספקים מידע חשוב ומבוסס לאוכלוסייה בישראל ובכל העולם שבחלקם עדיין סוברים שההגנה לאחר הדבקה מספיקה על מנת למנוע הדבקה חוזרת ותוצאות מחקר זה מלמדות עד כה חשוב לקבל מנת חיסון אחת לאחר החלמה”.

המחקר התקיים על בסיס מאגרי המידע הממוחשבים של כללית, בהתאם לאישור ועדת הלסינקי המוסדית. המחקר בוצע ללא תמיכה ממקור חיצוני כלשהו.

עורכי המחקר:

כללית – אגף רפואה בחטיבת הקהילה: ד”ר דורון נצר, ד”ר שלומית ירון, ד”ר אלון פרץ, טניה בקנשטיין, ד”ר אריאל המרמן וד”ר רונן ארבל.

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב: פרופ’ מיכאל פריגר ורוסלן סרגיינקו.

מכללת ספיר (המעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות): ד”ר רונן ארבל.

למאמר המלא ב-NEJM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • חיסון כנגד COVID-19 לפני ובמהלך היריון אינו מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר-לידה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    חיסון כנגד COVID-19 לפני ובמהלך היריון אינו מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר-לידה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    חיסון כנגד נגיף SARS-CoV-2 לפני ובמהלך היריון אינו מלווה בעליה משמעותית בסיכון לתסמיני דיכאון לאחר-לידה, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association. במטרה לקבוע אם קיים קשר בין חיסון כנגד קורונה בזמן היריון ובין דיכאון לאחר-לידה, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 627 נשים הרות (גיל ממוצע של 33.8 שנים) ממאגר […]

  • חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחיסון כנגד נגיף קורונה השפעה מגנה מתונה מפני Long COVID. ההשפעה המגנה של החיסון גדולה יותר במתבגרים בסיכון מוגבר להתפתחות Long COVID ופוחתת עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסון מפחית את הסיכון לזיהום בקורונה בילדים, אך ההשפעה של החיסון […]

  • נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    מדענים מקליפורניה מצאו כי שרידים של נגיף COVID-19 עשויים להישאר בדם וברקמות לתקופה של למעלה משנה לאחר ההדבקה הראשונית בנגיף, כך דווח בכנס ה-Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections. במחקר בנושא Long COVID זיהו החוקרים אנטיגנים של הנגיף בזרם הדם למשך עד 14 חודשים לאחר הזיהום ובדגימות רקמות במשך למעלה משנתיים לאחר ההדבקה בנגיף. שני […]

  • הדבקה בנגיף קורונה בתוך 10 שבועות לאחר החזרת עוברים אינה פוגעת בסיכויי הצלחת IVF/ICSI (מתוך Am J Obstet Gynecol)

    הדבקה בנגיף קורונה בתוך 10 שבועות לאחר החזרת עוברים אינה פוגעת בסיכויי הצלחת IVF/ICSI (מתוך Am J Obstet Gynecol)

    בנשים לאחר טיפולי IVF/ICSI הדבקה בנגיף קורונה בתוך עשרה שבועות מהחזרת עוברים אינה משפיעה לרעה על תוצאות היריון, שיעורי השרשה והפלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology. החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל נתונים אודות 857 נשים בגילאי 20-29 שנים שעברו IVF/ICSI במרכז הפריה חוץ גופית בסין. הם […]

  • טיפול ב-Lanadelumab מפחית התקפי אנגיואדמה תורשתית (J Allergy Clin Immunol)

    טיפול ב-Lanadelumab מפחית התקפי אנגיואדמה תורשתית (J Allergy Clin Immunol)

    בחולים עם אבחנה של אנגיואדמה תורשתית תועדה ירידה בשיעור ההתקפים החודשי עם טיפול ב- Lanadelumab, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו כפוסטר במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma & Immunology. לאחר שלושה שבועות, תועדה ירידה של 80% בשיעור התלקחויות אנגיואדמה תורשתית. הניתוח המלא של מחקר EMPOWER בשלב 4 כלל 113 חולים (גיל […]

  • ההשפעה של טיפולים כנגד COVID-19 על חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Dis Sci)

    ההשפעה של טיפולים כנגד COVID-19 על חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Dis Sci)

    במהלך טיפול כנגד COVID-19 ייתכן ויהיה מקום להשהיית טיפולים כנגד מחלת מעי דלקתית, אך צעד זה אינו מוביל לעליה בהתלקחויות הזיהום הנגיפי, כאשר חיסון קודם כנגד COVID-19 מסייע בהפחתת הסיכון לסיבוכים עקב הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם מחלת מעי דלקתית תחת […]

  • אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    למרות הסיכון הגבוה למחלות לב וכלי דם בחולים המופנים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, החיסון כנגד נגיף קורונה לא השפיע על התוצאות המג’וריות לאחר ההתערבות ניתוחית ואין סיבה לדחות את מתן החיסון בחולים המופנים להשלמת ניתוח זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה