כאב

השוואת גישות שונות לשיכוך כאבים לאחר ניתוחים נוירו-כירורגיים בילדים (BMC Anesthesiol.)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מורפין מהווה את הטיפול הבטוח והטוב ביותר לשיכוך כאבים לאחר ניתוחים נוירו-כירורגיים בילדים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את האפשרויות הטובות ביותר להקלה על כאבים לאחר-ניתוח נוירוכירורגי בילדים. מדגם המחקר כלל 320 ילדים בגילאי 1-12 שנים, אשר השלימו ניתוח פתיחת גולגולת וחולקו באקראי לאחד מארבעה משטרי טיפול לשיכוך כאבים בבקרת המטופל: (1) קבוצת ביקורת שכללה 100 מ”ל של סליין רגיל, עם עירוי ברקע של 2 מ”ל/שעה, בולוס 0.5 מ”ל; (2) קבוצת טיפול בפנטניל שניתן כעירוי רקע של 0.1-0.2 מיקרוגרם/ק”ג/שעה, בולוס של 0.1-0.2 מיקרוגרם/ק”ג; (3) מורפין שניתן כעירוי ברקע בקצב 10-20 מיקרוגרם/ק”ג/שעה, בולוס של 10-20 מיקרוגרם/ק”ג; (4) Tramadol שניתן כעירוי רקע בקצב של 100-400 מיקרוגרם/ק”ג/שעה, בולוס של 100-200 מיקרוגרם/ק”ג. מדדי כאב לאחר ניתוח וסיבוכים על-רקע שיכוך כאבים תועדו במהלך המחקר.

בהשוואת כל קבוצה לכל הקבוצות האחרות מצאו החוקרים מדדי כאב נמוכים יותר לאחר שעה ושמונה שעות מהניתוח בקבוצת הטיפול במורפין, בהשוואה לטיפול ב-Tramadol, Fentanyl או קבוצת הביקורת. הן בקבוצת הטיפול ב-Tramadol והן בקבוצת הטיפול ב-Fentanyl תועדו מדדי כאב נמוכים יותר, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בחילות והקאות תועדו בשכיחות גבוהה יותר עם Tramadol, בהשוואה לכל הקבוצות האחרות, במהלך 48 שעות טיפול לשיכוך כאבים לאחר הניתוח. בקבוצת הביקורת תועד שימוש נרחב יותר בתרופות הצלה, כולל Ibuprofen ומורפין. שינויים במצב ההכרה ודיכוי נשימתי לא תועדו בקבוצות המחקר. כאב בדרגה בינונית-עד-חמורה תועד ב-56 משתתפים (17.5%).

מניתוח סטטיסטי לזיהוי גורמי סיכון לכאב בדרגה בינונית-עד-חמורה עלה כי ילדים קטנים (יחס סיכויים של 1.161), פתיחת גולגולת אוקסיפיטאלית (יחס סיכויים של 0.374) וטיפול במורפין (יחס סיכויים של 0.077) הם גורמים רלבנטיים בהקשר זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהשוואת שיטות שונות לשיכוך כאבים לאחר ניתוח נוירו-כירורגי של ילדים, מורפין מהווה את הגישה הבטוחה והיעילה ביותר.

BMC Anesthesiol. 2019;19(53)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה