כאב

הנחיות ראשונות מסוגן בנושא טיפול בקטמין להקלה על כאב אקוטי (Reg Anesth Pain Med)

ישנן עדויות התומכות בטיפול תוך-ורידי בקטמין להקלה על כאב אקוטי בנסיבות שונות, כולל כטיפול יחיד, כתוספת לאופיואידים, ובהיקף קטן יותר, כתכשיר תוך-נזאלי, כך עולה מהנחיות ראשונות מסוגן בנושא טיפול בקטמין להקלה על כאב אקוטי.

קטמין זכה לכותרות לאחרונה בשל התפקיד האפשרי שלו בטיפול בדיכאון חמור ובתסמונת דחק בתר-חבלתית. הטיפול משמש גם יותר ויותר בחולים מאושפזים ובחולים אמבולטוריים להקלה על כאב אקוטי.

מטרת ההנחיות הינה לספק מסגרת עבודה לרופאים, למוסדות ולגורמים המבטחים, בכל הנוגע לשימוש בקטמין להקלה על כאב אקוטי, החולים המתאימים ואלו שאינם מתאימים לקבלת הטיפול. ההנחיות פותחו במאמץ משותף של ה-American Society of Regional Anesthesia and Pain Medicine ושל ה-American Academy of Pain Medicine.

המומחים קובעים כי יש לשקול מתן עירוי קטמין במינון נמוך מזה המשמש להרדמה בחולים המיועדים לפרוצדורה ניתוחית כואבת וניתן לשקול זאת בחולים התלויים באופיואידים או עמידים לאופיואידים, המיועדים לניתוח.

ניתן לשקול מתן קטמין במצבי כאב חרמשי אקוטי או כרוני בחולים עם תלות או עמידות לאופיואידים. באשר לחולים עם דום נשימה בשינה, ניתן לשקול מתן קטמין במטרה לסייע במאמצים להגבלת השימוש באופיואידים.

השימוש בקטמין במינון קטן מזה הנדרש להרדמה זכה לפופולאריות רבה ובהחלט יש עדויות כי מדובר בטיפול יעיל להקלה על כאב אקוטי, העשוי להתאים לחולים רבים להם אין אפשרויות טיפול אחרות.

ההנחיות ממליצות כי מינון בולוס של קטמין לא יעלה על 0.35 מ”ג/ק”ג וכי עירוי להקלה על כאב אקוטי לא יעלה על 1 מ”ג/ק”ג/שעה במקרים בהם אין ניטור אינטנסיבי. ישנן עדויות מתונות התומכות בשימוש במינוני בולוס של קטמין (עד 0.35 מ”ג/ק”ג) ועירויי קטמין (עד 1 מ”ג/ק”ג/שעה) כתוספת לאופיואידים לשיכוך כאבים בתר-ניתוחי.

יש להימנע ממתן קטמין לחולים עם מחלה קרדיווסקולארית שאינה מאוזנת היטב, באלו עם פסיכוזה פעילה ובנשים הרות.

באשר להפרעה בתפקודי כבד, העדויות תומכות בהימנעות ממתן קטמין בחולים עם מחלה חמורה ושימוש זהיר, תוך ניטור תפקודי כבד לפני עירוי ובמהלכו, בחולים עם מחלה מתונה. יש להימנע מקטמין בחולים עם לחץ תוך-גולגולתי מוגבר ולחץ תוך-עיני מוגבר.

המומחים קובעים כי מתן תוך-נזאלי של קטמין הוכח כיעיל להקלה על כאב כאקוטי; גישה זו מספקת שיכוך כאבים יעיל וכן אמנזה וטשטוש סביב פרוצדורות. גישה זו תישקל בעיקר במצבים בהם קשה להשיג גישה תוך-ורידית ובקרב ילדים המיועדות לפרוצדורות אלו.

העדויות בנושא קטמין פומי הן פחות מוצקות, אך מחקרים קטנים ודיווחים אנקדוטאליים מציעים כי הנ”ל עשוי לספק תועלת קצרת-טווח בחלק מהחולים הסובלים מכאב אקוטי.

המומחים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את הקריטריונים לטיפול בכאב אקוטי ולבחון שימושים אפשריים בקטמין למניעת כאב כרוני, להגדיר את המינון האידיאלי ומשטר הטיפול הטוב ביותר, ולהבין טוב יותר את הסיכונים של מתן מינונים חוזרים של קטמין להקלה על התלקחויות תדירות של כאב אקוטי.

Reg Anesth Pain Med. Published online June 7, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • עדויות חדשות תומכות בתועלת ארוכת-טווח של Guselkumab להקלה על תסמיני דלקת מפרקים פסוריאטית (RMD Open)

    עדויות חדשות תומכות בתועלת ארוכת-טווח של Guselkumab להקלה על תסמיני דלקת מפרקים פסוריאטית (RMD Open)

     טיפול ב- Guselkumab(טרמפיה) הדגים שיפור מוקדם וממושך בתסמיני מפרקים, כאבי גב והעלמת נגעים עוריים לאורך שנתיים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית פעילה (Psoriatic Arthritis) שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, כאשר חלק גדול מהחולים השיגו את יעדי הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת RMD Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות מטעם ה-Group for […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את מתן פסנרה לטיפול באסתמה בילדים בגילאי 6-11 שנים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את מתן פסנרה לטיפול באסתמה בילדים בגילאי 6-11 שנים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את מתן Benralizumab (פסנרה) לטיפול באסתמה חמורה בילדים בגילאי 6-11 שנים, כך על-פי הודעה לעיתונות מטעם חברת אסטרה-זנקה. הטיפול בפסנרה אושר לראשונה בשנת 2017 כטיפול אחזקה נוסף במקרים של אסתמה אאזנופילית חמורה בחולים בגילאי 12 שנים ומעלה. האישור למתן הטיפול לילדים בגילאי 6-11 שנים מבוסס על […]

  • האם להשמנה השפעה על עצימות הכאב במבוגרים? (Front Endocrinol)

    האם להשמנה השפעה על עצימות הכאב במבוגרים? (Front Endocrinol)

    במבוגרים עם משקל עודף או השמנת-יתר נטייה לעצימות כאב בדרגה גבוהה יותר, בהשוואה לאלו עם משקל תקין, ממצאים המדגישים את החשיבות של טיפול כנגד השמנה כחלק מהגישה הכוללת לטיפול בכאב, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה עשויה להביא לשינויים פתופיזיולוגיים, דוגמת עומס גדול יותר על […]

  • מתן מוקדם ב-Erenumab מלווה בתוצאות טובות יותר למניעת מיגרנה (JAMA Neurology)

    מתן מוקדם ב-Erenumab מלווה בתוצאות טובות יותר למניעת מיגרנה (JAMA Neurology)

    מתן טיפול מוקדם ב- Erenumab (איימוביג) מלווה בתוצאות טובות יותר למניעת מיגרנה, בהשוואה למתן טיפול תרופתי פומי ולא-סלקטיבי למניעת מיגרנה בחולים עם מיגרנה אפיזודית עמידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. מחקר APPRAISE הינו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, אקראי, שלב 4, בן 12 חודשים, אשר כלל 621 מבוגרים (גיל ממוצע של 41 שנים, […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול תוך-אפי ב-Oxytocin במבוגרים עם אוטיזם (מתוך כנס ה-EPA)

    תוצאות מבטיחות לטיפול תוך-אפי ב-Oxytocin במבוגרים עם אוטיזם (מתוך כנס ה-EPA)

    מתן תוך-אפי של Oxytocin פעמיים ביום מלווה בשיפור תפקוד חברתי, איכות חיים ומכלול תסמינים במבוגרים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר קטן שהוצגו במהלך כנס ה-European Congress of Psychiatry. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחד האתגרים של טיפול במבוגרים עם אוטיזם נוגע לאינטראקציות חברתיות לקויות וקשיים ביצירת חברויות. תמיכה חברתית […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה לטיפול באנהרטו כנגד גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה לטיפול באנהרטו כנגד גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הרחיב את אישור Fam-Trastuzumanb-Deruxtecan (אנהרטו) למבוגרים עם גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 גרורתיים או לא-נתיחים, ללא טיפול חליפי משביע רצון לאחר טיפול סיסטמי קודם. התכשיר כבר מאושר לשימוש כנגד מספר סוגי ממאירויות, כולל חלק מהנשים עם סרטן שד חיובי ל-HER2 גרורתי או לא-נתיח, כמו גם מבוגרים עם אדנוקרצינומה […]

  • מתן D-Mannose אינו יעיל לטיפול בזיהומים בדרכי השתן (JAMA Intern Med)

    מתן D-Mannose אינו יעיל לטיפול בזיהומים בדרכי השתן (JAMA Intern Med)

    סוכר טבעי (D-Mannose) המשמש לטיפול בזיהומים חוזרים בדרכי השתן לא הפחית את הסיכון לאירועים חוזרים, ביקורים אמבולטוריים, טיפול אנטיביוטי, או תסמינים, בהשוואה לטיפול דמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי D-Mannose מומלץ כחלופה טבעית לאנטיביוטיקה ונמכר כתוסף תזונה; מחקרים קודמים להערכת התועלת של D-Mannose בטיפול […]

  • על איזו פרוביוטיקה לחולי IBS להמליץ?

    על איזו פרוביוטיקה לחולי IBS להמליץ?

    תפקידו של המיקרוביום ב-IBS מבוסס היטב, וחולים נוטלים פרוביוטיקה לעתים קרובות' עם זאת, לא לכל הפרוביוטיקה יש יעילות שווה, אז על איזה מהם מומלץ להמליץ?

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה